Luminous Dash BE

LOUNASAN ft. NIEK CORNIL + HYPERKUBE Merelbeke, Littl’ AntennA PostX (18/02/2023)

Het was sinds pre-covid tijden geleden dat we nog eens een miniconcertje in het oude postkantoor PostX van Merelbeke-Flora konden meepikken. Twee Belgische elektronische muzikanten mochten ons een veeg uit hun synths, computers en sequencers gevulde pan geven. Hyperkube deed een try-out met nieuw werk en Lounasan stelde het eerste deel van de Haukijärvi trilogie voor.

Na nogal wat getreuzel (gelukkig waren de streekbiertjes lekker) kregen we een Hyperkube golf van elektronische geluidsontwerpen met goed gekruide sequencers op ons bord.

Hyperkube is het soloproject van Tom Coppens die ook lid is van de internationale band Kubusschnitt. Coppens serveerde vier nummers waaronder eentje dat wordt uitgeven met Kubusschnitt. Het volgelopen zaaltje werd ondergedompeld in een schuimig bad van soundscapes en sonische golven. De sequencers zorgden voor de extra kosmische touch die het optreden in Berlijnse School-stijl had. De opmerkelijke mooie geprojecteerde achtergrondbeelden verweefden zich met de muziek tot een mooie try-out waar alleen de  vervormde bassen voor wat gekriebel in de oren en andere lichaamsdelen zorgden.

Na tien jaar van geruchten en geduldig wachten is het zover. Pieter Gyselinck stelde onder de alias Lounasan de release van zijn Finse trilogie Haukijärvi Part One voor. Het project is ontstaan uit emotioneel geladen composities geïnspireerd door de prachtige natuur van het merenlandschap in de regio rond Hamenkyrö.

De aanwezigen kregen een korte introductie over het ontstaan en verloop van het project. Gyselinck bracht voor de fraaie en kunstige achtergrondbeelden zijn kompaan Niek Corniel mee. Deze beeldkunstenaar verdiende zijn sporen al bij de Music For Installations (een ander soloproject van Gyselinck) gigs. Al vlug bleek dat er tijdens de Haukijärvi Part One set niet zoveel ambient à là Lounasan te bespeuren viel. Gyselinck zocht de weg van het experiment op met een onsamenhangende mix van scherpe drones, hoekige melodieën en beats. Over diversiteit hadden we geen klagen maar structureel ging het er nogal schizofreen aan toe. We werden op voorhand verwittigd voor toegankelijke en minder toegankelijke kosmische resonanties en niets was minder waar. De (oude) zo rustige Lounasan vibes werden overheerst door de stijl van zijn tweede kind, Music For Installations.

We kregen onverwacht een concertje in een Dr. Jekyll and Mr. Hide-modus aangesmeerd. De twee gezichten die Lounasan of liever gezegd ‘Louna-musicforinstallations-san’ aan elkaar kleefde, spuwden naar onze mening niet alleen hoogtes maar ook laagtes.

De plots opduikende industriële beats die zich dicht in de buurt van Bolt Ruin situeerden en de experimentele pulsen produceerden in sommige delen een ranzige en emotieloze sfeer. Toch hadden we het gevoel dat Gyselinck zich steeds opnieuw kon herpakken met een combinatie van zweverige soundscapes en veldopnames. Het live optreden prikkelde des te meer de interesse naar de inhoud van het eerste deel van zijn Finse trilogie. Haukijärvi Part One is een cd uitgave met een mooi fotoboek dat ontworpen is door Alain Kinet. En ja, de grootste brok emotie was voor het einde van de avond. Gyselinck is ook de helft van het elektronisch duo Cycles Of Moebius. Zijn ‘partner in Moebius’ Joost Carpentier (Dreun, Jovica Storer, Sjoko, Audela) verliet enkele weken geleden onverwacht het aardse bestaan. Gyselynck eerde zijn vriend en leermeester met een schitterend gebracht Cycles Of Moebius nummer en stak nog eens extra zijn nek uit voor een eerbetoon aan Jovica Storer. De Lounasan-Music For Installations infusie duurde eigenlijk veel te lang (twee uur) maar de trap die we tegen onze kont kregen hield ons nog een tijdje uit onze slaap.

Facebook LounasanWebsiteBandcamp
Facebook HuperkubeBandcamp

https://kubusschnitt.bandcamp.com/

https://musicforinstallations.bandcamp.com/

https://cyclesofmoebius.bandcamp.com/

https://www.antennafestival.be/blank-5-1-2-1

Mobiele versie afsluiten