Nog niet bekomen van een dol weekend Sonic City in Kortrijk maakten we de druilerige verplaatsing naar de AB Club in hartje Brussel om daar een muzikale bocht van ‘kies zelf maar hoeveel graden’ te maken. Waar The Haunted Youth en Bobbi Lu in de grote zaal de Belgische eer hoog hielden was het in de kleinere zaal aan 3 al dan niet toekomstige popprinsessen om de show te stelen. En die kwamen echt wel van ver en brachten een piepjong publiek mee. En we hebben het geweten. Openen deed Victoria Anthony (16 jaar, Vancouver Canada), gevolgd door LØLØ (25 jaar, Toronto Canada) en headliner was Leah Kate (30 jaar, Los Angeles). Het totaalplaatje dat de bands in de grote zaal of die in de Depart in Kortrijk gemiddeld tentoonspreiden is met de wildst mogelijke verbeelding niet vergelijkbaar met de hallucinante taferelen in de AB Club. We verklaren ons nader.
Leah Kate en haar 2 support acts slaagden er maar in iets méér dan de helft van de zaal te vullen, dit is absoluut opmerkelijk en deed ons denken aan wat in de lente gebeurde met Blu Detiger, toen de in de USA verafgode Amerikaanse bassiste in ons land kwam spelen. Ze is een TikTok –en Spotify stream-fenomeen met ontelbare miljoenen downloads die in Brussel voor zowat 60 fans optrad, en een paar dagen later voor talloze duizenden fans op Red Rocks in haar geboorteland. Net als haar kunnen de 3 dames (of meisje in het geval van Anthony) in de AB pronken met duizelingwekkende statistieken en een onuitputtelijke supportersschare. Maar ook zij konden de gemiddelde tiener-Belg niet storm doen lopen, het was er nochtans het weer voor.
In deze tijden van povere platenverkoopcijfers – niet dat de 3 al vinyl hebben uitgebracht – moeten artiesten op andere manieren geld in het laadje proberen krijgen. Wat heel erg in is, is het aanbieden van VIP arrangementen met een ‘early access’, een poster en een foto met het idool, dit allemaal in het kader van een meet & greet. Een kostelijke grap waaraan Leah Kate ook deelnam gisteren en haar fans 86 euro deed ophoesten, best opmerkelijk want het zijn tieners die dus de bankrekening van mama en papa hebben aangesproken. Zo kwam het dus dat de eerste 3 rijen al volgepropt stonden met tieners met posters en t-shirts toen de deuren pas geopend waren. Die stonden dus klaar, met de gsm in de aanslag, om elke noot en beweging van Victoria Anthony te vereeuwigen. Bij die ‘early’ fans waren opvallend veel Amerikaanse meisjes. Wat er ook zou gebeuren, zelfs de introtapes van de 3 optredens kenden ze en zongen ze woord voor woord mee, heel erg zotjes. Een duidelijke blik op het podium kon je vanop de tweede rij al niet meer krijgen want er werd een gordijn van filmende gsms met laadkabels opgetrokken. Welcome to the world of pop music.
Parallellen konden bij de vleet getrokken worden want alle 3 hadden ze de muziek op backing track staan, wat niet echt nodig leek want ze waren goed bij stem en ze hadden elk een drummer en een gitarist mee, waarvan het showgehalte daalde en het technisch niveau steeg per optreden. Victoria Anthony danste en zong als eerste met een set die vooral geestdrift, zangtalent en bergen intrinsiek talent prijsgaf. Van de paar songs die ze al kon brengen onthouden we vooral Dirty Lipstick en de afsluitende meebruller New Disaster. Zielsgelukkig huppelde ze over het podium. Vic Anthony is sowieso iemand die het ver kan brengen, ze is immers nog maar 16 jaar en heeft nu al een présence die onze aandacht vasthield. Ze is in Canada vooral bekend omwille van haar glansrol in 2018 tijdens een optreden van Pink waarvoor ze een nummer zong voor een vol stadion. Ballen met hopen heeft Vic Anthony.
Aan branie en podiumskills mankeert het Lauren Mandel aka LØLØ ook niet. De 25-jarige Canadese met de lange zwarte haren verwierf popsterstatus op TikTok en YouTube met ruim 3 miljoen views en ondertussen al méér dan 17 miljoen streams op Spotify alleen al. De pers over de plas was al van in 2021 wild enthousiast over haar songs die therapeutisch verhalen over liefde. Het begon allemaal met Lonely & Pathetic dat op de setlist volgde op opener Death Wish. Een wat vreemde titel voor een wel erg fleurige popsong als u het ons vraagt. People Magazine zette haar een jaar geleden op de lijst van ’20 artists to watch’ en we volgen die redenering want Lauren is een mooie verschijning met een krachtige stem en leuke liedjes die vaak refereren aan Poppy en Avril Lavigne zonder te nadrukkelijk in die vijver te vissen. De sfeer van ‘nineties teenager movies’ was nooit ver weg en Brussel werd getrakteerd op een nummer op verzoek dat ze buiten Canada nog nooit live speelde, ‘Die Without You’. Alle nummers worden met een kwinkslag gebracht, hebben doorgaans bijtende teksten maar steevast erg catchy refreinen.
Het oog wil ook wat dus werd er tijdens de cover Teenage Dirtbag (Wheatus) wat geëxperimenteerd met cheerleader-pomponnetjes en een blonde Viki The Viking-achtige pruik voor de gitarist. Dezelfde cheerleader-attributen inderdaad als die van de videoclip van de geweldige single Debbie Downer. Met songs als The Floor Is Lava en Hurt Less maakte LØLØ een over het algemeen heel volwassen en zelfzekere indruk. ‘In de gaten te houden’ deel 2 dus. Nog een constante die de hele avond werd doorgetrokken was die van de aandacht voor social media. Tijdens de songs namen zowel Vic, Lauren als Kate te pas en vooral te onpas de gsm van een fan over om even een selfie te nemen en de gsm terug te bezorgen aan een uitzinnige eigenaar. Er waren niet alleen meisjes in de zaal, en de jongens waren even hard over hun toeren.
Ook bij LØLØ werden alle songteksten feilloos van voor naar achter meegekweeld – en getierd. De vreemdste evolutie was het feit dat het blijkbaar in popkringen heel normaal is om het optreden even stil te leggen voor een BeReal-momentje. Voor wie het niet kent leggen we het graag even kort uit. Lauren maakte – net als Vic en Leah later trouwens – een snapshot in die app waardoor zowel zij als de zaal in beeld kwamen dat 2 minuten beschikbaar bleef op de app. Het frappante is vooral dat dit tijdens dit soort optredens zelfs niet eens echt storend overkomt, het hoort er kennelijk allemaal gewoon bij. Afsluiter Boohoo was de verrassende vreemde eend in de bijt want deze ballad die eigenlijk best nog stevig gitaarrockt (kwinkslag naar Placebo) zorgde voor een prachtige apotheose met tientallen gsm-lichtjes die meedansten met de vrolijk heupwiegende Lauren.
Hoe zot en doorspekt met uitzinnige fanmomentjes de hele avond al was verlopen verzonk echter in het niets bij wat zich afspeelde tijdens de set van Leah Kate Kalmenson. Ze is al drie jaar langer actief op YouTube dan Lauren en ze had zelfs niet eens songs van haar debuut ep nodig om aan bijna 20 nummers te komen. Afgaande op de bindteksten moet Leah Kate de meest ongelukkige vrouw ter wereld zijn want elk nummer gaat over een door bedrog stukgelopen relatie waarbij in de teksten zowel de ex als het nieuwe liefje het keihard moeten ontgelden. We vonden de geloofwaardigheid derhalve ver te zoeken want ze stond als zelfzekere diva in een cheerleader-plooirokje te huppelen boven draaiende ventilatoren waardoor haar omhoogwaaiende rokje constant zicht bood op een strak wit sportbroekje. Maar ze heeft echt wel goeie songs bij elkaar geschreven.
Het trio ‘Life Sux / Fuck You Anthem / Breakup Season’ liet aan duidelijkheid niets te wensen over en links met Olivia Rodrigo en alweer Lavigne werden makkelijk gelegd. Kate bestookte de eerste rij met close-up bezoekjes, de fans bestookten haar met hun gsm en wij werden geterroriseerd met een kakafonie aan uit de toon gillende en krijsende jonge dames. Het zorgde er echt wel voor dat we niet onbevangen konden appreciëren wat Leah Kate in haar mars heeft want het was té uitzinnig om nog genietbaar te zijn. Aan de andere kant hadden de fans de tijd van hun leven en zullen ze menige avonden het volledige concert op hun smartphone kunnen herbeleven, again, again and again.
Fuck Up The Friendship gaat over haar beste maat waarvoor ze gevoelens kreeg en voor wie ze een stap verder wilde gaan en dus de vriendschap dreigde op te blazen. 33 Miljoen streams verder leverden de ep What Just Happened? op waaruit Veronica en Calabasas geplukt werden. Veronica lag in het verlengde van Monster en Dear Denny waarbij de zogeheten Veronica en Denny de volle laag kregen van het publiek. ‘F*** Denny’! Het mag duidelijk zijn dat haar exen het keihard verbrod hebben en dus staalhard moeten ontgelden tijdens deze Alive And Unwell Tour, naar de nieuwe ep genaamd die een paar weken geleden uitkwam.
Erg leuk was het catchy Twinkle Twinkle Little Bitch (raad het onderwerp) dat volgde op een georchestreerd pakkend moment bij Hot All The Time. De aanwezige fans hadden bloemen gekocht die ze bij aanvang van die song en masse de lucht in staken om de bloemen dan één voor één naar het podium te begeleiden. Popzangeressen uit de States houden van pathos en de ‘I love you so much Brussels’ vlogen in het rond, gevolgd door een horde ‘We love you too’s’. De iets meer gebalde set van LØLØ verveelde geen seconde, hier werd het toch wat lastiger, maar de redding volgde. Een uiteraard uitzinnig meegebruld Shit Show was de voorbode van de obligate afsluiter en wereldhit (wereldwijd hoog in de rankings) 10 Things I Hate About You, dat een oplijsting maakt van negatieve punten van een ex met de bedoeling het verwerkingsproces te bespoedigen.
Leah Kate had haar fans al in trance gebracht tijdens de meet & greet vooraf en werkte de set grotendeels op automatische piloot af, maar die piloot kon wel goed vliegen. Haar zagen we nadien niet meer terug. Victoria en Lauren daarentegen kwamen de fans begroeten en ook dit gebeurde in een aparte stijl, met 2 fotografen met lichtbron zodat iedereen mooi op de selfies stond met beide sterren in wording. Vooral LØLØ ging voluit. Ze bleef nog een uur napraten met de fans en dan bedoelen we echt alle fans. Tijd uittrekkend voor een gezellig praatje en een toffe selfie won vooral Lauren Mandel op punten. Zingen kunnen ze alle 3, dansen ook, een feest en een bruisend concert brouwen zeker, maar de songs over ‘crippling anxiety’ van LØLØ bevatten voldoende body om te blijven hangen. En onze oren zijn een slordig etmaal later voldoende tot rust gekomen.