Het is vooral de ijzersterke en heel diverse programmatie die ervoor zorgt dat we kind aan huis zijn bij de Gentse Handelsbeurs, een muzikaal huis van vertrouwen dat vrijwel nooit teleurstelt.
Dat was ook zo op de tiende editie van de Bright Lights Sessions. Het concept is eenvoudig: nodig een aantal liedjesschrijvers uit om, samen met een paar topmuzikanten, elk twee nummers te komen spelen. Addertje onder het gras is wel dat er pas de middag van het optreden wordt samengezeten om de nummers twee of drie keer samen te oefenen. Iedere keer worden er andere muzikanten uitgenodigd maar het concept blijft onveranderd.
Op de tiende editie stonden zo maar liefst zeven songwriters en vijf bandleden op het podium. Het dozijn getalenteerde muzikanten bracht samen veertien liedjes waarin elk van de zangers de kans kreeg een stukje van zichzelf te laten horen. Dat de muziek daarbij soms ver uiteen liep, maakte de set boeiend maar ook wat minder samenhangend dan we misschien gewoon zijn tijdens een ‘normaal’ concert. Langs de andere kant deden ze de best lange setlist aan een ongelooflijke rotvaart voorbijvliegen.
Van de opgewekte opener Bright Lights van Laura Cortese over de ‘female powerrock’ (bij gebrek aan een betere term) van BLUAI met Lady en Emy’s funky hit Freestyle, bewogen we naar een eerste rustpunt met een erg breekbare Pauwel in Bones. Ook Aafke Romeijn toonde zich kwetsbaar in Avondochtend met een tekst die prikt op plaatsen waar het pijn doet en een stem die ons iedere keer opnieuw een krop in de keel bezorgt.
Even kregen we tijd om te herademen met een wat opgewekter klinkende Birsen Uçar die ons met Flogsta meenam naar het Hydrogen Sea universum. Maar die lichtheid verdween alweer snel toen Thomas Oosterlynck met het bedrieglijk lichtvoetige Leo bakken melancholie de zaal ingooide. Kippenvelmoment nummer twee was een feit.
Uit het tweede rondje herinneren we ons vooral nieuwe werk van Hydrogen Sea, het pakkende Home van Amongster, de Emy topper Inconvenient en het verdomd aangrijpende South Park waarin Aafke Romeijn een lange reeks redenen opsomt om nog even vol te houden. Dansbaar, lichtvoetig en zo verdomd aangrijpend.
Ja, het was een mooie avond en we kunnen nu al niet wachten tot maart 2022 om er nog zo eentje te mogen bijwonen!