Anna Michaela Ebba Electra von Hausswolff kwam nogmaals het Brusselse verkennen voor een bijzonder onschuldig orgelconcertje ter ere van haar vorig jaar uitgebrachte en met een jaar vertraging via een Europese tour opgeluisterde orgelplaat All Thoughts Fly. Orgels zijn monumentale beesten en dat sleur je niet zomaar door de artiesteningang op een duvelke een podium op. Anna had het prachtig uitgekiend, want waarom geen minimalistische tour ondernemen in een groots decor, dat van een grote kerk met een heus kerkorgel. Het heeft iets mythisch en dit optreden was al meteen na de aankondiging ervan door de Botanique hopeloos uitverkocht. De locatie zou de prachtige Sint-Dominicuskerk in Brussel worden. Er is ondertussen veel gebeurd en het is verre van fraai.
Zo was er de 4de coronagolf die er de Botanique en Anna toe noopten het concert te ontdubbelen naar 2 afzonderlijke optredens, allebei na elkaar, voorzien van vers wijwater. In een tijdspanne van nauwelijks een week is onze Zweedse 35-jarige goth-componiste uitgegroeid tot de meest besproken artieste van het jaar, onze excuses Niels. Wie een beetje het nieuws heeft gevolgd is op de hoogte. Het orgelconcert in Nantes werd wereldnieuws omdat het niet kon plaatsvinden. Gehersenspoelde integristische katholieken prevelden weesgegroetjes aan de kerkpoort en verhinderden met geweld de toegang tot de orgelhemel. Dit alles omdat Anna volgens hen door de duivel is bezeten. Wie had ooit gedacht dat deze onzinnige gedachten ooit nog terug werkelijkheid zouden worden? Anna werkte ruim 10 jaar geleden in een ziekenhuis en schreef daarover in het nummer Pills op haar debuutplaat. Hierin gebruikte ze een metafoor voor drugsgebruik. Hier verder op ingaan zou afbreuk doen aan het geweldige oeuvre van de veelzijdige artieste en mooie imponerende zangeres.
Punt is dat deze zelfverklaarde vredelievende katholieken het recht in eigen handen namen en met geweld artistieke vrijheid en recht op vrije meningsuiting op losse schroeven zetten. Hierdoor nam dit concert al voor aanvang epische proporties aan omdat het nu al het symbool is geworden van de strijd voor het redden van de cultuursector die in héél zwaar weer verkeert sinds maart 2020. Enige kennis van zaken bij betogingen en protesten dient doorgaans de zaak. Hier werd vooral geprotesteerd tegen waanbeelden en zaken die er niet zijn. Anna zingt namelijk geen woord want ze speelt haar instrumentale orgelplaat. Veel foute dingen kunnen dus niet gehoord worden. Desondanks troepte toch weer een horde gelovigen samen voor de kerk, maar dat was zonder de Botanique, de burgemeester van Brussel en de verantwoordelijken voor het reilen en zeilen binnen de Sint-Dominicuskerk gerekend. Een behoorlijk imposante politiemacht (een vijftal wagens van speciale interventie-eenheden zorgde voor een veiligheidsgordel in de tweede zone) met bewapende agenten aan weerszijden van de straat aan de ingang van de kerk hield de biddende fanatici op veilige afstand. En zo gingen we voor het eerst onder politiebescherming naar een optreden, en dan nog wel in een kerk.
Binnen was het een pak serener en best aangenaam want de kerk voelde geenszins kil aan. Het orgel staat boven het kerkportaal achteraan de kerk opgesteld, in het oksaal. Meteen bij aanvang van Theatre Of Nature viel op hoe krachtig de klank in en rond het altaar werd verspreid. Anna was niet te zien achter de balustrade van het goed verstopte orgel, wat uiteraard altijd te betreuren valt, maar dat is inherent aan het concept.Het is common knowledge dat concerten meestal de klank van een album overtreffen en een extra dimensie geven, maar bij zo een orgelconcert in een kerk is die impact nog groter. De meeste fans bleven dan ook gewoon voor zich kijken om het geluid te absorberen terwijl Anna en band achteraan hun ding met brio deden.
Sacro Bosco was een indrukwekkend hoogtepunt. Anna perste klanken uit het orgel die pure drone ambient waren en het klonk echt alsof een gigantische olietanker zich een weg boorde door de kerk, ijsschotsen meeslepend om zo een vreselijke ravage aan te richten. De kerkgangers waren zwaar onder de indruk en konden een eerste oorverdovend applaus niet meer tegenhouden. In de kerk zaten behoorlijk veel metalfans want Anna is met haar doom drone ambient verleden behoorlijk populair in metalkringen. Het werd dat soort optreden dat behoorlijk aan de ribben blijft plakken en waarbij All Thoughts voorbij Flyen. Geen podium, geen lichtshow, enkel sfeervolle rode lichtbundels. Het Sigur Ròs-achtige Outside The Gate (For Bruna) was de uitgelezen en uiteraard voorspelbare epiloog van dit beklijvend orgelconcert.
Anna en band wandelden onder een aanzwellende staande ovatie door de middengang tot aan het altaar. Tot voor een week zou iedereen rustig genoten hebben. Nu was elke orgelaanslag gedrenkt in dramatiek. Elk orgel heeft zijn eigen verhaal en geluid, het moet vooral voor Anna een unieke belevenis zijn haar muzikale kinderen in elke kerk anders te horen weerklinken. Deze euforie werd natuurlijk abrupt verstoord door de trieste gebeurtenissen. Ook wij konden bij de donkere momenten vaak alleen maar denken aan hoe belangrijk het wel was dat we daar met zijn allen zaten en intens genoten. Dat heet dan genieten zonder druk van buitenaf, genieten omdat we dit toch in deze cultuurlamme decembermaand mochten ervaren. Anna Von Hausswolff, bedankt om een orgelpunt te plaatsen achter dit te korte maar o zo hoogstaande concerthalfjaar. Bedankt ook om ons na het optreden aan de ‘merchtafel’ met glinsterende pretoogjes te ontvangen. Dankbaar voor de steun van de fans. Een klein meisje met 2 vlechtjes uit Zweden dat gewoon prachtige intense muziek maakt, maar wel t-shirts en platen signeert terwijl een bataljon veiligheidsagenten waakt over haar veiligheid. Het leven anno 2021.