Zaterdag 23 juli. De Gentse Feesten draaien nog volop door, maar voor Boomtown is het afgelopen. Een editie waarop de organisators beretrots kunnen zijn, een ideale mix van commerciële (kwaliteits)pop met alternatieve acts die de aandacht meer dan verdienen. De vijfde (en dus laatste) dag was daar alweer een mooi voorbeeld van.
Mocht je denken dat indiepop in Vlaanderen niet kan, heb je zeker Protection Patrol Pinkerton nog niet gehoord. Britpop uit West-Vlaanderen, luister gewoon naar hun cover van She Bangs The Drums van The Stone Roses.
Voor Marble Sounds is het ondertussen een gewoonte geworden om op Boomtown te staan, volgens zanger Pieter Van Dessel is dat iedere keer als er een nieuwe plaat uitkomt. Vaste klanten dus, en dat hebben ze alleen maar aan hun kwaliteit te denken. Brave jongens en meisjes die na de afloop van het concert een vriendelijke buigbeweging maken, ofschoon het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn. De nieuwste cd Tautou bevat wederom een resem prachtige songs die ergens tussen Low en Wilco zweven. Geen fan die er in de Handelsbeurs aan twijfelde dat het optreden van Marble Sounds goed zou worden. Kwaliteitsrock gebracht door muzikanten die hun instrumenten perfect beheersen. Het klinkt logisch…maar dat is niet altijd zo, bij Marble Sounds wel.
In de Opera stond Het Zesde Metaal, en op de Kouter het hitwonder uit Blankenberge: Billie. De single Give Me The Knife liegt er niet om, dit is onweerstaanbare meezingpop. Verre van slecht, toch hadden we meer zin in dat andere wonder: An Pierlé.
Boomtown 2016 was een speciale gelegenheid voor An en echtgenoot Koen. Het was de allereerste keer dat ze hun Arches-set in een zaal speelden, daarvoor gebeurde dat in kerkgebouwen. Arches is misschien wel de meest intieme (en meest donkere) plaat die de mooiste stem uit Vlaanderen tot dusver maakte. Er stond wel geen altaar in de Handelsbeurs, toch merkte je iets sacraals op. Ans gouden stem en het subtiele drumspel van Koen herinnerden ons wel aan het vertrouwde An Pierlé-geluid. Maar het was niet dat van het fragiele (maar o zo sterke) meisje van Mud Stories, wel dat van een unieke muzikale duizendpoot uit Vlaanderen.
Een paar minuten later stonden Compact Disk Dummies op de Kouter. Het is vier jaar geleden dat Lennert en Janus de Rock Rally wonnen, en met hun nieuwste plaat Silver Souls en huidige shows bewijzen Lennert en Janus dat je de zaken beter eerst laat bezinken. Niks overhaast doen, alles mooi laten rijpen, en wat we al eerder dit jaar op Les Ardentes bemerkten, zagen we nog meer tijdens Boomtown: dit duo is een nauwelijks te controleren beest. Dit is rock ’n roll, sire! En dan nog wel van het soort dat wordt aangevuld met het beste uit de hedendaagse dancescène. De Kouter stond in vuur en vlam: een waardige afsluiter van dit festival. Of neen, toch niet, officieel was dat Wiliam Fitzsimmons: de troubadoer uit Pennysylvania die op Bella Union menig mooie plaatjes mocht maken. De romantische (vaak ironische) folkpop stond in schril contrast met de lawaaierige indiedancerock die we een paar minuten eerder zagen. Dat mocht echter, we schreven het immers al vanaf de eerste dag: Boomtown is een festival dat alle hoeken van de muziek opzoekt. Met succes, Luminous Dash dankt de immer vriendelijke organisatie voor deze zeer geslaagde editie. Als je er dit jaar niet stond, zorg dan dat volgend jaar je reisdata niet samenlopen!