Met Aroma Di Amore stond hij midden in de Belgische, donkere electrorockscene en met Zool. kent hij amper grenzen. Dat hij niet te vangen is in één vakje, zien we ook in het Belgisch Collectief van Gerry Vergult a.k.a. Fred Angst.
Wat is voor jou het beste Belgische album ooit?
Daar moet ik niet lang over nadenken, dat is Worst Case Scenario van DEUS. Enkele jaren eerder had Nirvana de deur opengetrapt voor alternatieve muziek met scherpe gitaren en een hoek af, en daar profiteerde DEUS als eerste Belgische band van. Ze waren ook de eerste Belgische band die geen last had van onze legendarische bescheidenheid, maar onbeschaamd arrogant durfde te zijn. Op die manier wisten ze zich naar een platencontract in de UK te bluffen. Maar Worst Case Scenario is ook een steengoed album met schitterende nummers waarvan er een aantal Belpopklassiekers geworden zijn: Via, Suds & Soda en Hotellounge, om er een paar te noemen. Worst Case Scenario is onze eigen Nevermind (Nirvana-hit nvdr.) zeg maar…
Wat is voor jou de beste Belgische single aller tijden?
Dat is al veel moeilijker want er zijn er zoveel…maar als ik er één moet kiezen dan wordt het De Mogren van DE KOMMENISTE. Ik weet niet eens of het ooit een single was, maar toen deze muziek verscheen (op hun enige lp 1000 Titels), was dat vloeken in de kerk van de gevestigde muzikanten. Primitief opgenomen, in eigen beheer uitgebracht, absurdistische teksten en muziek die je tot dan nog nooit gehoord had. De Kommeniste waren hun tijd ver vooruit. En nu, 40 jaar later, wordt die legendarische lp eindelijk heruitgebracht.
Naar welke Belgische artiest kijk je op?
Dat zijn er ook velen. RAYMOND VAN HET GROENEWOUD is de artiest die mij heeft aangezet om zelf muziek te gaan maken. Maar ‘opkijken naar’ is dat niet echt. Raymond is onmiskenbaar een groot en belangrijk artiest, maar hij heeft ook tenenkrullend slechte nummers gemaakt… En JEAN-MARIE AERTS natuurlijk, de gitarist die mij het meest heeft beïnvloed (ten tijde van TC MATIC).
Welke nieuwe Belgische artiest of band moeten we volgens jou zeker in het oog houden?
Met de regelmaat van een klok komen er nieuwe beloftevolle talenten hun neus aan het venster steken. De meesten blijven daar echter ook steken omdat de media er slechts een paar uitpikt om succesvol te worden, en zodoende zijn er velen gedoemd om in de vergetelheid te verdwijnen.
Het debuut van 2020 is ongetwijfeld Barkas van KAMEEL: grillige, experimentele/psychedelische rock met jazz-invloeden. Maar dit trio bestaat uit heren op leeftijd die de status van belofte al lang voorbij zijn.
Welke belofte dan wel? Wel ERIIS, een trio jonge vrouwen dat met hun debuutsingle Tulsa een mokerslag van een visitekaartje afleverde.
Wat is jouw mooiste Belgische muziekherinnering (festival, optreden, ontmoeting…)?
In 2019 mocht ik het fenomenale optreden meemaken van STUFF. op Jazz Middelheim, het kwam in de buurt van het beste Belgische optreden ooit: TC MATIC in zaal Volksbelang in Mechelen in 1984.