Luminous Dash BE

SOUND TRACK: AZERTYKLAVIERWERKE

Ook híj staat er! Als muzikant die een sterke elektronische stempel achterlaat op jazzmuziek. En binnenkort tussen 135 anderen die een plaatsje kregen in de Sound Track-wedstrijd. In 2017 begon het voor Alan Van Rompuy met A z e r t y Klavierwerke als een onderzoek naar het implementeren van de simplistische ruwheid van gabber house in hedendaagse klassieke muziek als een manier om extreme emoties uit te lokken. Intussen nam hij de tijd om uit te proberen, te mislukken, te experimenteren, te creëren en te dromen. Hoe dàt klinkt, kan je horen op 27/9 in Zinnema in Brussel, tijdens één van de Sound Track- voorrondes.

Waar komt de naam vandaan en stel je maar eens voor!
A z e r t y klavierwerke is een combinatie van het azerty-klavier en klavierwerke, wat Duits is voor pianostukken. Het azerty-klavier wordt enkel gebruikt in België en Frankrijk. Het was een woordspeling om het combineren van mijn opleiding als jazzpianist met elektronische muziek (het laptopklavier) te verwoorden.

Hoe moeten we je muzikale geschiedenis tot nu voorstellen?
In het voorjaar van 2018 kreeg ik een artietsenresidentie in Brussels muziekcentrum VOLTA, waar ik m’n eindwerk voorbereidde aan het conservatorium. In september dat jaar studeerde ik af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen als Master In Arts, afstudeerrichting jazzpiano en kreeg ik een hoge onderscheiding voor mijn eindwerk dat A z e r t y klavierwerke heette. Het was een duwtje in de rug om dit project te lanceren. Het Brusselse muziekcentrum VOLTA heeft me veel gesteund de laatste jaren. Ik heb er aan 2 ep’s en 1 album kunnen werken die ik er mocht releasen en heb er ook de voorbereidingen getroffen voor Galm, mijn nieuwste project onder deze alias in samenwerking met Dounia Mahammed. Sinds de oprichting van A z e r t y klavierwerke speelde ik onder meer in BOZAR in Brussel, De Koer in Gent, de Stadsschouwburg in Antwerpen en Sexyland in Amsterdam.

Wanneer besefte je dat muziek spelen je passie is?
Ik ben als kind verliefd geworden op filmmuziek. Die verliefdheid is nu weg en is vervangen door een diepere liefde voor het benaderen van een zekere waarheid van iets dat verteld wil worden. Ik ontdekte dat muziek maar een handig communicatiemiddel is, een instrument om je beter te kunnen, navigeren in het diepe meer van die waarheid.

Wie zijn voor jou inspiratiebronnen en hoe zou je je muziek zelf omschrijven?
J.S. Bach, Erik Satie, Stravinsky, Joe Hisaishi, Olafur Arnalds, Aphex Twin, Autechre, Yves Tumor, Nina Kraviz, Toma Gouband, Keith Jarrett, John Cage, Arvo Pårt, Grouper… Ik gebruik muziek als klank-appendix in het woordenboek van mijn gevoels- en gedachtenwereld. Ik schrijf ook veel tekst, maar muziek ligt toch langer dichter bij mij als communicatiemiddel. Over stijlen denk ik niet na. Je eigen stijl is vooral een uiterlijk neveneffect van dicht bij jezelf blijven, beïnvloed door wat je het meest beluistert.

Met welke band of artiest word je vergeleken, hoewel je dat absoluut niet wilt?
Yann Tiersen.

Voor welke band zou je wel eens graag het voorprogramma willen spelen en waarom?Aphex Twin. Naar zijn muziek luisteren is voor mij als iets lekkers heel zorgvuldig eten. In mijn muzikale evolutie zweeft hij op eenzame hoogte en ik zou met weinig meer vereerd zijn dan op zijn voorprogramma te spelen.

Wat maakt je anders dan andere bands denk je?
Ik ga vaak verder dan muziek. Ik vertrek vaak vanuit een concept dat dan wordt doorgetrokken in de uitvoering. Het concept van Galm is bijvoorbeeld dat ik vier keramische platen bespeel en de klank door de galm van een andere ruimte jaag, een tunnel in Groenendaal bijvoorbeeld. Dat inspireert me al om verder te denken. Dat dingen kunnen blijven weerklinken op andere plekken, dat dingen die gezegd zijn kunnen blijven nazinderen. Galm is als een herinnering; het is nog steeds dezelfde klank als de originele, maar vervormd door de muren waar het tegen botst.

https://youtu.be/SIZ7p5ADEYo

Wat wordt de volgende (grote) stap voor de band?
Ik ben bezig te schrijven aan een voorstelling waar het uitgangspunt niet alleen muziek is, maar eerder vanuit een theaterperspectief wordt gekeken. Hiervoor gaan we subsidies aanvragen.

Welk album kun je op repeat beluisteren?
De soundtrack van Spirited Away door Joe Hisaishi.

Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?
Ruins van Grouper. Het is het enige album dat me heeft doen huilen en ik vind dat Grouper heel goed kan troosten met haar muziek.

Wat is het mooiste en het minst mooie aan muziek?
Het mooiste aan muziek vind ik dat het mensen helpt om zichzelf en de wereld te begrijpen zonder een enkel woord erover te reppen.Het minst mooie aan muziek is de schaamteloze uitbuiting van de muzikant.

Met wie zou je het niet erg vinden om 8 uur mee in een lift te zitten n waarom?
Eckart Tolle. Hij is een spirituele meester met enorm veel geduld en ik denk dat ik veel van hem kan leren van in het moment te zijn en het te accepteren en je niet te identificeren met je gedachten.

Facebook / Bandcamp

Mobiele versie afsluiten