Niels Orens is één van de vier artiesten die op het podium zal staan op Indietronic Fest in Lede op 15 november. Heel wat om naar uit te kijken, want de Limburgse jongeman is een beloftevolle artiest die zijn publiek tijdens live-optredens meesleurt in een electrotrip vol stompende beats en krakende loops, terwijl hij tegelijk ook oorstrelend alle emoties bloot legt. Een praatje!
Voor de mensen die jou nog niet kennen: hoe beschrijf je zelf het liefst de muziek die je maakt?
Elektronica met veel akoestische invloeden. Het is niet echt dansmuziek, zoals vaak wel het geval is met elektronische muziek. In mijn werk staat eerder de emotie centraal en is er een grotere tendens naar het induceren van een trip dan om mensen aan het dansen te brengen.
Iedereen die je live aan het werk ziet, wordt emotioneel vastgegrepen door je muziek. Is het een uiting van jouw persoonlijke emoties of zoeken we er te veel achter?
Ik denk dat het onbewust zeker een persoonlijke uiting van mijn emoties is. Het is ook de uitkomst van veel experimenteren en zoveel mogelijk proberen los te wrikken van de conventionele routes van het creatieproces.
Je maakte een indrukwekkende evolutie in jouw muzikale creaties, die steeds beklijvender, wilder en rijker klinken. Iets waar je echt moest voor ‘wroeten’ en naartoe werkte, die eigen sound? Of is het eerder een natuurlijke evolutie?
Dit is een vrij organisch proces, ik denk ook dat het veel te maken heeft met de workflow die ik de afgelopen jaren ontwikkeld heb. Natuurlijk komt het niet altijd vanzelf, mijn projecten zijn eigenlijk bijna altijd een verzameling van zoveel materiaal dat ik er vijf nummers van kan maken. Dan komt het moeilijkste aan creëren, de keuze maken welke elementen je wilt overhouden. “Kill your darlings”, as they say.

Techniek en technologie zijn dingen die je triggeren. Hoe speelt dat een rol in het creëren van je sound?
Ik probeer altijd heel experimenteel te werk te gaan in mijn maakproces, dit gaat van patches ontwikkelen die geheel generatief en random zijn, van de machines melodieën en sounds uitspitten waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn tot experimenteren met absurde microfoon opstellingen die in een klassieke context totaal geen sense maken.
Je muziek klinkt uitgekiend, de ene keer knetterend, dan weer pakkend subtiel, maar steeds meesterlijk opgebouwd. Je betrad de muziekscene 10 jaar geleden als dj, maar hoe ben je eigenlijk muzikant geworden?
Haha, yes indeed! Toen nog als 15 jarige dj, voornamelijk binnen de technoscene. Dit was eigenlijk wel best een kort traject aangezien ik tegelijkertijd volop de wereld van muziekproductie aan het ontdekken was. Na een aantal dj-gigs wist ik al snel dat ik mijn eigen muziek wou spelen in een live context. Na deze ontdekking was ik vrij zeker dat ik hier verder mee wilde gaan en ben ik eerst sound design gaan studeren aan het RITCS om erna Muziek Compositie te gaan studeren aan het conservatorium in Utrecht.
De Soundtrack-wedstrijd is momenteel weer volop bezig. Ook jij was één van de geselecteerden in 2021. Wat heeft dit betekend voor je?
Het winnen van Sound Track in 2021 was een gigantische kickstart van mijn carrière! Plotseling kom je op de radar bij veel Belgische programmatoren, agents en managements. Je krijgt een spoedcursus in het Belgische muzieklandschap en er zijn ook megaveel speelkansen uit verder gekomen. Ik ben er vrij zeker van dat alles veel meer tijd gekost zou hebben zonder deze wedstrijd.
Je staat binnenkort op Indietronic Fest. Wat mag het publiek daar verwachten?
Yes!! Looking very much forward to that! Het gaat een AV-show met live drums worden, mijn favoriete opstelling. Het is een hele openbaring om samen te werken met Thomas achter zijn drumkit die de show naar een veel dynamischer geheel tilt.
Live zien we je meestal met prachtige visuals op de achtergrond. Het Indietronic-podium is daar de gedroomde plek voor. Zijn de visuals ook eigen werk?
Yes, deze visuals heb ik ook zelf gecreëerd. De visuals worden gegenereerd door de input van de muziek, dit zorgt voor een coherent geheel tussen de audio en het visuele. De visuals blijven dan wel zeer abstract, toch denk ik dat ze een grote meerwaarde zijn op de algemene ervaring van de show.
Welke bands hebben je beïnvloed en lieten sporen na in je eigen werk?
Hmm, dit is ook geëvolueerd doorheen de jaren. Na mijn samenwerkingen met Max Cooper ben ik onbewust zeker geïnspireerd geweest door hem, ik denk dat dat in sommige producties ook wel terug te horen is. Aphex Twin is zeker en vast ook een gigantische inspiratie, maar dat kan natuurlijk ook moeilijk anders want ik denk dat elektronische muziek een heel ander pad had bewandeld zonder hem. Verder zijn er ook wel wat indie-artiesten waar ik in een vreemde vorm geïnspireerd door raak zoals Dean Blunt of Bar Italia.
Wat is je grote muzikantendroom?
Goh, I’m kinda living it. Ik denk dat het altijd de goal was om te kunnen leven van muziek en dat is nu aan het gebeuren. Obviously zijn er nog veel dingen die ik graag zou willen doen, maar ik denk dat zolang ik mijn eigen ding kan blijven doen zonder compromissen te maken op mijn creatieve output, dat ik heb gewonnen.
Welke Belgische bands moeten we volgens jou in het oog houden?
TJE en STEVE. Echt mega fan van beide, please go check them out!!
Welke plaat zou je vandaag cadeau doen aan je beste vriend?
Once Upon a Time in Shaolin van Wu Tang Clan, zodat hij die achteraf kan verkopen en op pensioen kan (lacht).
Dank je voor dit interview, Niels!
Wil je Niels Orens live aan het werk zien? Dat kan op Indietronic Fest #9 in Lede, op 15 november, samen met Bothlane, Sasha en Nevel. Tickets kosten €20 in vvk en €25 aan de kassa.
Niels Orens: Website – Facebook – Bandcamp
Indietronic Fest: Facebook – Facebookevent