Interview met Fulco Ottervanger en Frederik Segers van STADT
Na Another kind of Diversion (2013) en Escalators (2015) is hun derde plaat There is/ Nothing Twice er en dat was hét ideale moment om met de heren van Stadt een momentje te hebben om ze uit te vragen. Fulco Ottervanger, Frederik Segers, Joris Cool en Simon Segers zijn sinds 2012 officieel samen Stadt, maar ze spelen al langer samen en Stadt blijkt hun muzikale familie geworden te zijn. De plek waar elk van hen thuis komt in experiment en vrijheid, hun comfortzone waarin ze zich zo goed voelen dat hun muzikale creativiteit er elke grens kan overschrijden.
Waar komt jullie bandnaam STADT vandaan ?
Wel, als Marvelas Something speelden we al langer samen. Zo speelden we onder andere 2 jaar lang maandelijks in de Charlatan (Gent). Op die twee jaar tijd schreven we zo 60 nummers, meestal al jammend. De sound van Marvelas Something was vrij vrijblijvend en uiteenlopend. Ieder nummer stond er qua sound op zich wel, maar er was weinig leidraad. Dat hoefde toen ook niet.
Maar gaandeweg, hadden we wel nood aan om er als band echt te staan, met een eigen identiteit, een herkenbare sound. Dat ging gepaard met een naamsverandering. ‘Stadt’ staat er. Het is ook symmetrisch en staat typografisch mooi. Hoewel die symmetrie in onze muziek dan weer helemaal niet verwerkt zit (lacht). De Duitse versie van het woord klinkt ook steviger dan het Nederlandse ‘stad’. Onze fascinatie voor steden is iets dat ons bindt, dus vandaar. Stadt is als een metafoor voor de band. Elk van ons is als een spons, die geniet van alle indrukken die verschillende steden nalaten en die we zo graag opzuigen. Iedere stad is zo verschillend, qua diversiteit en historiek.
Welke rol speelt muziek in jullie leven ? Zijn jullie met nog iets anders bezig ?
Ja hoor, we lezen ook wel eens graag een boek (lacht). Uiteraard doen we ook nog graag andere dingen, maar inderdaad, op professioneel vlak zijn we alle vier continu met muziek bezig, allemaal vanuit andere invalshoeken. Maar dat is heerlijk!
Hoe komen jullie nummers tot stand ?
We hebben niet echt een aanpak. Vaak gebeurt dit experimenteel… Iemand heeft een idee en iedereen pikt daarop in. Dat gebeurt meestal heel natuurlijk.
Maar evengoed schrijft één van ons een melodie, deelt deze met de anderen, waarop iemand er meteen een tekst bij heeft. Op die manier gaat het soms razendsnel. Bij Daily Common en Thuissfeer ging dat zo. Frederiek had een knappe melodie klaar en ik (Fulco) had teksten die er perfect bij aansloten. En plots is dat nummer daar !
Wat kan kunnen jullie op muzikaal vlaak inspireren?
We zijn allemaal heel vatbaar voor nieuwe impulsen, indrukken… Steden, maar evengoed nieuwe plekjes dichterbij bezorgen ons die vaak. Verder ook uit beelden, films en muziek natuurlijk, maar we zijn allemaal zo veel met muziek bezig vanuit een breed spectrum, dat die invloed zo uiteenlopend groot is. Het is onmogelijk om te zeggen welke muzikanten invloed hadden op wat we maken. Het is soms wel grappig dat sommige recensenten er invloeden in horen van muzikanten waar we zelf nog nooit van gehoord hebben (lacht).
Men beschrijft jullie muziek als ‘krautpop’ en de vocals en melodieën klinken inderdaad vaak poppy, maar met genoeg experimentele durf en dwarsheid om er de link met krautrock bij te halen. Hoe beschrijven jullie zelf graag jullie muziek?
Dat ‘labelen’ is altijd moeilijk. Het is inderdaad zo dat men onze muziek in het begin vooral als krautpop beschreef. Krautrock en het psychedelische heeft ons initieel wel sterk geïnspireerd. We houden van die eerlijke rauwheid, die imperfectie. Op onze nieuwe plaat komt dat nog meer naar voor, vinden we.
Bij elke nieuwe plaat die we maakten, werden we meer en meer Stadt. We hebben ondertussen het gevoel dat we die eigen Stadt-sound gevonden hebben. Herkenbaar voor ons als band. En dat vinden we wel fijn.
Jullie derde plaat There is/ nothing twice verschijnt op 8/3 bij het label Gentle Recordings. In december kregen we de single Nothin Twice reeds te horen: een nummer van 9 minuten dat in 1 genre niet te vatten is. Psychedelische krautpop met jazzinvloeden en zoveel meer… Onlangs kregen we ook het rustigere nummer Daily Comment te horen, met de bijhorende videoclip die in het Amerikaans theater in Brussel werd opgenomen. Wat mogen we van het album verwachten ?
We hebben deze plaat bewust in twee delen gemaakt: vier nummers werden in de studio opgenomen, de vier andere werden live in het Amerikaans Theater in Brussel opgenomen. Vandaar ook de titel : Enerzijds bestaat bij Stadt geen twee keer hetzelfde. Het klinkt altijd anders. Anderzijds hebben we ook bewust een slash in de titel gezet. De ene kant van de plaat is het studiowerk, de andere kant het live werk. Ze kregen ook allebei een andere albumcover.
We moeten toegeven dat we vooral op de live-opnames apetrots zijn. Deze zijn ook veel sterker bijgebleven. Het lijkt alsof we ons daar elke seconde van herinneren, terwijl dat we ons weinig herinneren van de opnamemomenten in de studio. Die live-opnames vinden we enorm sterk. De adrenaline en de spanning zorgde ervoor dat we veel geconcentreerder waren, dat onze focus enorm hoog lag. En dat horen we ook in het resultaat.
De nummers kan je niet echt als verhalend filmisch beschrijven, maar de psychedelische toetsen zijn wel beeldopwekkend. Hebben jullie bij de nummers vaak ook een beeld voor ogen? Of een beeld dat jullie hopen mee te geven?
Eigenlijk wel. Niet per se om het mee te geven aan de luisteraars, want elk van hen is vrij om er de beelden bij te zien die het bij hen opwekt. Maar het is wel zo dat we in de band enorm veel met beelden communiceren. Omdat enkel een beeld de sfeer kan weergeven. Bijvoorbeeld ‘het moet klinken als een drukke winkelstraat vol nieuwe winkeltjes en hippe koffiebars.’
Bij deze plaat hoort ook een soort film. Hoe is deze tot stand gekomen ?
Bij de vier livenummers werd 20 min. film opgenomen. Voor ons zit daar een verhaallijn in, maar die gaan we niet vertellen. Het is wel zo dat je personages ziet, die gevolgd worden doorheen de 4 nummers, om dan bij ons optreden terecht te komen. Een beetje in David Lynch-stijl. Maar we willen vooral ook de openheid laten om de kijkers/luisteraars zelf die/ hùn / éen verhaallijn bij te ervaren.
We hebben die film in 1 take opgenomen, terwijl aan het spelen waren. Er werd met walkie talkies doorheen het theater gecommuniceerd. Iedereen stond klaar en deed zijn ding als het zover was.
Krijgen we deze ook te zien als visuals tijdens het release concert op 8/3 ?
Ja, misschien is dat wel de bedoeling, maar dat weten we nog niet goed. We willen onze videoman daar ook alle vrijheid in geven. Want misschien willen we er ook wel een cinema-tourneetje mee doen. Daar ligt nog niet echt iets rond vast.
Hebben jullie een muzikale droom voor STADT ? Wat willen jullie bereiken?
De optredens voor een publiek zijn natuurlijk heerlijk en een tour zou leuk zijn, maar het samenkomen als band is voor ons het belangrijkste. En dat is vooral wat we willen blijven doen. Samen dingen blijven maken. Nog lang. Het tilt ons hoger qua niveau dan wanneer we alleen muziek maken. Als we alleen werken, hebben we snel het gevoel dat het plafond bereikt is. Met Stadt hebben we het gevoel dat we dat samen overstijgen.
Doordat we allemaal op veel terreinen met muziek bezig zijn, nemen we onze tijd om werk uit te brengen. We willen daar ook geen druk bij ervaren. Onze oersoep (want Stadt is altijd dat project geweest dat ons van in het begin samen bracht en samen houdt) moet goed blijven. We lijken soms zelfs een eigen taaltje ontwikkeld te hebben. We communiceren in losse flarden van zinnen en woorden en begrijpen elkaar zonder veel uitleg. Ondertussen is het een beetje als een familiefeest geworden. Maar dan wel zo’n leuke, warme familiebijeenkomst. Tot hier toe zijn er nog geen vervelende nonkels opgedoken (lacht)!
Noteer alvast volgende data, want dan kan je Stadt live aan het werk zien:
8/3: STADT Release concert + Kel Assouf De Koer,Gent
15/6: Transformer festival, Maastricht (NL)