Een prachtige kleurrijke compositie, een zoektocht naar muzikale, fysieke en spirituele vernieuwing, een meeslepende break-up song, talent en een dromerige trip-hop vibe. Eclectisch ‘it is’ in onze Luminous Belge!
Artiesten van dienst zijn Stoop Kid, Melanie De Biasio, Mooneye, Rosa Butsi en HOUSEPLaNTS.
Op 3 november mogen we de tweede Stoop Kid-langspeler Mount Cope verwachten. Het is voor Jens Rubens het eerste album bij V2 Records en het is ook het eerste album dat hij opnam in een professionele studio (in Muziekgieterij in Maastricht waar hij artist in residence was).
Op dit tweede album heeft Rubens het over het leven na een depressie en de angst om te hervallen, over het verlies van zijn moeder en over dertig worden en de existentiële ellende die daarbij komt kijken. Tegelijk viert hij ook dat hij het elke dag een beetje beter doet dan de dag voordien.
Easy Now is een prachtige single uit de nieuwe plaat waarbij Jens rustig zijn verhaal vertelt in een nummer dat mooi open bloeit tot een prachtige, kleurrijke compositie. De track zit knap in elkaar en heeft heel brede arrangementen. In een perfecte wereld wordt dit een klassieker.
Melanie De Biasio streeft steeds naar vernieuwing en wil met iedere nieuwe plaat grenzen verleggen. Een mooi voorbeeld daarvan is de Blackened Cities ep uit 2016 die bestaat uit één nummer van 25 minuten waarin we van de ene verbazing in de andere vallen. Of haar vorige meesterwerk Lilies, een mooie, intense plaat waar je onmogelijk een etiket of genre op kan kleven.
Na zes jaar stilte is De Biasio er terug met nieuw werk waarvoor ze de roots van haar vader opzocht in Italië. Ze trok naar een klein dorpje op een berghelling alwaar ze de geluiden opnam die ze tegenkwam tijdens haar eenzame wandelingen: de wind die waait, een stromend beekje, vogels die zingen, honden die blaffen… Ze verwerkte die geluiden in de nummers op het dubbelalbum.
l Viaggio is een offer, een zoektocht naar muzikale, fysieke en spirituele vernieuwing die geboren is uit een emotioneel geheugen dat ontwaakt is. Het verenigt het concrete, het aanwezige en drijft op de natuurlijke geluiden van een nieuwe dag in een gedroomde wereld. Met dit album verzet Melanie zich tegen de hectiek van een tijdperk dat verzadigd is van interferentie.
Op het eerste deel (Lay Your Ear To The Rail) staan negen prachtige nummers met vrij sombere arrangementen die een combinatie zijn van ambient en trip hop en waar subtiliteit en sensualiteit in elke track uitblinken.
Nonnarina is De Biasio’s eerste Italiaans gezongen nummer. Het is gebouwd op subtiele elektronica, een rustig tokkelende akoestische gitaar en af en toe wat pianoklanken. Portisheadop zijn De Biasio’s.
Il Viaggio is geen gemakkelijk album, maar als je moeite doet en tijd neemt om deze prachtige plaat in je op te nemen, ontdek je elke keer weer de schoonheid van wat De Biasio hier heeft gecreëerd. Het is beklijvend, pakkend, emotioneel en wondermooi.
In februari releaseten Michiel Libberecht en co hun nieuwe single In Between waar we onmiddellijk wild van waren. We dachten dat dit een eerste voorproefje was van een nieuw album maar dat bleek niet zo te zijn… Blijkbaar stond het nummer op zichzelf en zal het niet op het tweede Mooneye-album staan dat begin 2024 verschijnt.
Lover To Stranger is wel de eerste teaser van de nieuwe plaat die de band heeft opgenomen met Koen Gisen (Meskerem Mees, The Bony King of Nowhere) en Jolan Decaestecker(Ão).
Lover To Stranger is een meeslepende break-up song die je volledig meevoert. In de outro verandert de sfeer helemaal, het nummer wordt snediger en nog intenser tijdens de geweldige climax. Het is een gelaagd nummer dat heel knap is opgebouwd en waarin je weer het vakwerk van deze topband hoort.
In Between was al een straffe single maar met de nieuwe track gaat Mooneye toch nog een pak dieper. Een machtige aanzet naar de nieuwe langspeler.
Op de allereerste pre-selecties van Sound Track wist Roos Denayer (alias Rosa Butsi) ons hart al te veroveren met haar warme stem en mooie jazzy/folky composities. In 2020 verscheen dan de debuutep Circle One waarmee ze haar talent bevestigde. Dit najaar mogen we eindelijk de debuutplaat van Rosa Butsi verwachten, we kijken er al lang naar uit!
Na de prachtige pareltjes Cesar en Time krijgen we nog een mooi voorproefje uit die langspeler. 15 Oktober gaat over stoppen op een hoogtepunt. Met dit nummer wil Roos ons eraan herinneren dat weten wanneer je afscheid moet nemen een daad van wijsheid en liefde kan zijn. Door de kracht van afsluiten te omarmen, creëren we dankbaarheid. Het nummer heeft dan ook tegelijk iets melancholisch en hoopgevends.
Het mooie, ingetogen gitaarwerk in combinatie met Roos’ stem klinkt zoals altijd prachtig. Ze kan daarenboven rekenen op een geweldige ritmesectie met Trui Amerlinck op bas en backings en Jordi Geuens aan de drums. Samen bouwen ze een knappe basis voor haar delicate composities. Nina Kortekaas (Noa Lee) begeleidt op toetsen.
Mooie liedje duren helaas niet lang maar het is wel meer dan vier minuten intens genieten van dit prachtige nummer. Gelukkig is er binnenkort die debuutplaat die vol zal staan met pareltjes als October 15th.
De planning van de leden van HOUSEPLaNTS loopt wel eens anders dan ze gehoopt hadden. Normaal moest het debuutalbum van Marino Roosen (Bonfire Lakes), Pieter-Jan Decraene (Sam De Nef, Thinos Are People Too), Loes Caels (Rhinos Are People Too), Ewout Decraene (Rhinos Are People Too), Nick Caels (The Haunted Youth) en Bram Gabriëls (Homegirl) in 2022 verschijnen, maar we kregen enkel een aantal singles voorgeschoteld.
In april van dit jaar kregen we dan te horen dat Walls voorlopig de laatste single zou worden van de band. En nu is er toch nog een nieuwe track en het nieuws dat volgende week eindelijk de debuutplaat Escalator verschijnt.
Verwarrend… maar we zijn wel altijd blij als HOUSEPLaNTS iets nieuws uitbrengt. Wat ze maken klinkt altijd nieuw, fris en avontuurlijk en dat geldt zeker voor de nieuwe single Darkness.De track wordt gedragen door de mooie stem van Loes Caels en heeft een dromerige triphopvibe die wat in de buurt komt van Massive Attack. Dankzij de speelse HOUSEPLaNTS aanpak klinkt het echter toch uniek, zeker in de onverwachte chaotische break die uit het niets opduikt.
Veel luistergenot!