Waar de eerste platen van The Mountain Goats eigenlijk het solo ding van John Darnielle waren, klonken die veelal rudimentair. Na verloop van tijd werden The Goats een heuse band, weliswaar met de meest diverse bezettingen maar toch. Aan de sound werd gevijld, gepolitoerd en geschuurd en zo werden de nummers steeds verfijnder en tegelijkertijd complexer.
Op bepaalde momenten doen hun nummers zelfs even aan The Nits denken. Maar om hen als klonen van The Nits weg te zetten, dat zou veel te ver gaan. De veelzijdigheid van Darnielle en zijn kompanen kent immers geen grenzen qua muzikale stijlen en vormen.
Verder heeft de man ook iets met themaplaten. Zo was het laatste album Bleed Out uit 2022 een ode aan de oudere actiefilm. Een ander voorbeeld is Beat The Champ waar het concept draait rond de wereld van het professionele worstelen.
2023 ondertussen en de nu uit John Darnielle (vocals, gitaar en keyboard), Peter Hughes (bas en backing vocals), Jon Wurster (drums) en Matt Douglas (fluit, sax, klarinet gitaar, keyboard en backing vocals) bestaande formatie is inmiddels toe aan langspeler nummer 22 Jenny From Thebes. (Te verschijnen op 27 oktober bij Merge Records).
Fresh Tattoo lijkt met zijn brede blazersarrangementen (van de hand van Douglas) wel weggelopen uit een musical mede door de zang waarin het lijkt alsof de vocalist een ander personage aanspreekt. Literair bazeke Darnielle kan het niet laten en hij verwijst in zijn tekst expliciet naar de Griekse Tragedie.
Het nummer swingt lekker weg met een mooi naar voor gemixte hi-hat, warme basklanken en functioneel, subtiel pianospel. Het is pompen naar de climax en dat lukt de heren wonderwel.
De productie lag in de capabele handen van Grammy winnares Trina Shoemaker bekend van haar werk met onder meer Queens of the Stone Age, Sheryl Crow, Emmylou Harris en Kristin Hersh.
Fresh Tattoo laat net als zijn voorganger Clean Slate het beste vermoeden voor nieuweling Jenny From Thebes.