Voor de zesde van Het Zesde is het nog even geduld oefenen tot eind januari. Af en toe krijgen we een hapje toegeworpen om de honger onder controle te houden. De Zaden Van Morgen is na de titeltrack de tweede single uit de nieuwe plaat.
Wannes Cappelle schreef het nummer naar aanleiding van een tentoonstelling van even geleden met werk van Pieter Braecke, Hans Op de Beeck en Berlinde De Bruyckere: Verstilde Stad. Het had ook de titel kunnen zijn van dit nummer, maar Cappelle is geen donkere beeldende kunstenaar, wel een eeuwige en onverbeterlijke optimist. Want een desolate stad, door een ramp of oorlog of welke ellende dan ook getroffen, is ook een nieuw begin:
“Der groeien kansen uit d’ellende die ons jarenlang verbond. De zaden van morgen zitten hier al in de grond”
Het hele lied kent een erg intieme begeleiding die voorzichtig rond de kabbelende akoestische gitaar geweven zit, met enkel een opvallende rol voor de slidegitaar (of is het pedal-steel) die het nummer inkleurt en in majeur laat eindigen. Ook hier weer focus op de stem en de teksten. Geen afleiding met videoclips. Wannes Capelle is zo stilaan de erfgenaam van Leonard Cohen aan het worden in de lage landen, dichter-zanger op de eerste plaats.
Het lijstje van de voorjaarstour van Het Zesde Metaal waarmee ze Het Langste Jaar voorstellen wordt steeds langer. Onder meer in Gent en Leffinge werden extra data ingevoegd, want heel wat concerten zijn al uitverkocht. Die worden zeker de moeite, als we de lijn van deze twee eerste singles even doortrekken.