Home Belgisch BELPOPMUSEUM : TONIC (Marilyn & Jean)

BELPOPMUSEUM : TONIC (Marilyn & Jean)

by Didier Becu

Iedere dag duikt Luminous Dash met jou de kelder in van het Belgische muziekarchief, vandaag is het de beurt aan Tonic. Een trio waar weinig of niets van geweten is, behalve dat ze de marionetten waren van het Brusselse Zedix Productions dat geleid werd door Roland d’avell, Yves Feyaerts (die ook twee singles schreef voor de toen nog piepjonge Yasmine) en John Wooldridge (het pseudoniem van Jan Pierre M. D’Haese).

In de jaren 80 waren producersgroepen schering en inslag, denk maar aan de vele meidengroepen in Nederland. Grappig is dat het zo goed als onmogelijk is om te achterhalen wie de twee dames en de jongen waren die de vier singles van Tonic hebben ingezongen, want op de hoesjes vind je bijvoorbeeld wel terug wie hun kapsel deed (voor geïnteresseerden ene William De Gelas) maar naar de identiteit van de uitvoerders is het ver zoeken. Ook het internet biedt geen soelaas, maar mocht iemand het weten mag je het ons steeds doormailen!

De eerste single van Tonic verscheen in 1980. Dancing In The Moonlight was niet meer dan een heerlijk disco-niemendalletje, maar waar wel veel van verwacht werd. De single werd in heel Europa uitgebracht via de major WEA en in Frankrijk verscheen het zelfs op het befaamde Disques Dreyfus dat vooral dienst deed als label voor de platen van Jean-Michel Jarre. Een echt succes werd het niet waardoor de volgende single Oh! Ma Nana aan het Carrère-label werd verpatst, dat beheerd werd door Claude Carrère, de toenmalige manager van het Franse popidool Sheila. Deze flauwe synthpopsingle was trouwens de slechtste van de vier Tonic-singles.

Na een stilte van een jaar, dook Tonic in 1982 terug plots op met Pirates A Babord dat een bescheiden hitje werd, en dat ook uitgebracht werd in Canada en vooral bekend werd door de film Zaman van Patrick Le Bon. Ook al moet Zaman zowat de beste Belgische film uit de jaren 80 zijn geweest, flopte deze “policier” en verscheen er van de film dan ook geen soundtrack behalve deze single.

Filmposter van Zaman, de policier van Patrick Le Bon waarin de derde singlevan Tonic werd gebruikt.

Tonic mocht nog een vierde single uitbrengen, het onvolprezen Marilyn & Jean dat perfect aansloot bij de ontelbare italo disco-songs die uit het buitenland kwamen. Deze single werd alleen in de Benelux uitgebracht, waarschijnlijk omdat ze in andere landen eerder de b-kant was van Pirates A Babord.

Ondanks het feit dat Marilyn & Jean als een Belpopklassieker pur sang kan beschouwd worden, flopte ook deze song en raakte het nummer amper verder dan één draaibeurt op het populaire Hitring dat gepresenteerd werd door Kurt Van Eeghem als diens hilarische alter ego Raphael Goosens. Toen later het italo disco-genre werd herontdekt kwam ook deze song van onder het stof en verscheen de track zelfs op de vierdelige cd-box Joe Fm-Het Beste Uit De 80ies Top 800 onder de noemer “Hard To Find Classics”. Misschien een overdreven statement, want wie bereid is om een bedrag tussen de 5 à 10 euro te betalen kan deze single met het allergrootste gemak op Discogs vinden, maar een klassieker is het zeker en de classic beltoon van de dag.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More