Home Belgisch BELPOPMUSEUM : KLANG (Wailing In The Moonlight)

BELPOPMUSEUM : KLANG (Wailing In The Moonlight)

by Didier Becu

In ons archief hebben we het vandaag over Klang. Een Belgische band met een bijzonder verhaal, want het waren vooral de Nederlanders die storm liepen voor deze Brusselse groep. Claude Ongena koos ervoor om muzikaal als Klaus Klang door het leven te gaan. Zijn eerste muzikale stappen zette hij als drummer bij de punkgroep X-Pulsion waar ook zijn broer Kurt deel van uitmaakte. In het jaar dat de groep een splitsingle uitbracht met Streets op het DIY-label Romantik Records gooide de band evenwel de handdoek in de ring.

(c) : Discogs

In datzelfde jaar begonnen Klaus en Kurt met Klang, en dat samen met Robert Franckson die bij The Passengers zat (en later The Names zou worden) en Denis Rufin. Het allereerste nummer dat de band kon uitbrengen was Family Life dat op Get Sprouts verscheen, een compilatie-lp vol Belgische nummers die werd samengesteld door Marcel Vanthilt en Gust De Coster en die jongeren cadeau kregen als ze een spaarrekening bij de bank ASLK openden. Toen kon dat nog!

De Belpopcompilatie Get Sprouts waarop het eerste nummer van Klang stond.
(c) : Discogs

Maar het was vooral de aandacht van Hitkrant (de Nederlandse tegenpool van de Joepie) die Klang kansen gaf. Het weekblad organiseerde een talentenjacht die door de Belgen gewonnen werd en dat leverde hen een platencontract op bij Backdoor dat een sublabel van de major Phonogram was. Tussen 1981 en 1982 kon Klang twee lp’s uitbrengen: hun debuut The Pop Theory en een jaar later Dots and Dashes.

Hoewel Klang meesters waren in het schrijven van hitgevoelige singles, getuige het Devo-achtige Beat It, het meer rockgetinte Sound Of Love of het briljante Wailing In The Moonlight slaagde de band er helaas niet in om door te breken. De toen nog verplichte legerdienst zorgde er onder andere voor dat Klang het kort na hun tweede album het voor bekeken hielden.

Klaus Klang was echter door de muziekmicrobe gebeten en in 1986 bracht hij een solosingle Soul Thing uit waarin op typische 80’s-wijze pop, rock en soul werd samengesmolten. Vier jaar later bracht Klang op Rainland (een subdivisie van het jazzlabel Igloo waar ook Tom Wolf en The Gallery bij zaten) de mini-lp Highrise uit waar zelfs een nummer opstond dat door Tuxedomoon-frontman Blaine L. Reiniger was geschreven (Soul Water). Ook solo werd het vechten tegen windmolens en Klaus besloot om het muzikaal hierbij te laten.

Geheel onverwachts besloot Klang om in 2012 nog een reünieconcert te organiseren met Paul Englebert op drums, want Rufin zat ondertussen al lang in de Verenigde Staten. Er verscheen zelfs een cd-single Rock Paper Scissors op hun eigen label Klangisback. Jammer genoeg een band die wat is vergeten, maar dat belet niet dat ze tal van Belpopklassiekers op hun naam hebben staan, zoals deze Wailing In The Moonlight.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More