Home ReviewsAlbum Reviews WILLE AND THE BANDITS – Paths (Fat Toad Records)

WILLE AND THE BANDITS – Paths (Fat Toad Records)

by Ann Cnockaert

Met een naam als Wille And The Bandits mag je je zonder meer verwachten aan een pak Amerikaanse invloeden van blues, country en southern rock. En daar doet de band inderdaad gretig aan mee, ook al komen ze uit het Verenigd Koninkrijk.

De band brengt een goed southern gitaar geluid en een zanger die dikwijls zijn stem net niet forceert. Precies zoals het hoort in dit genre. Neem daarbij een paar catchy blues intro’s of een zweverig orgeltje en je bent meteen op het goede spoor om je in te beelden hoe het allemaal klinkt. Daarnaast zijn de bandleden ook niet vies van wat nieuwe technologie of invloeden uit de wereldmuziek, dance of hiphop. Hun basis ligt duidelijk in de jaren 60 en 70 maar zoals ze zelf ook aangeven, hun muziek is nu gemaakt en niet 50 jaar terug.

Opener One Way en opvolger Make Love maken er geen geheim van dat ze geïnspireerd zijn door de muziek van de jaren 60-70. Chakra is de eerste nummer dat breed uitpakt met de nieuwe genre invloeden. Je hoort dit zowel in het ritme als in de zangstijl. Ook Keep it Down-Low, dat trouwens opent met een zalige blues riff, klinkt een stuk moderner. Find My Way, gaat er meteen hard tegenaan. Het nummer werd er eind vorig jaar uitgelicht als voorgerecht op deze langspeler en draait al enkele weken mee.

Paths, hun vijfde langspeler ondertussen, komt pas begin februari op de markt maar we mochten al eens voorproeven en we kunnen er alleen maar enthousiast over zijn. Het klinkt allemaal een beetje als uit de oude doos, maar dan een oude doos met een nieuw deksel erop. Liefhebbers van jaren zeventig rock zullen er zeker een kluif aan hebben want het zijn net die nummers die er bovenuit steken. Puristen van het genre zullen zich waarschijnlijk de haren uit het hoofd rukken.

Het album is een mooie ode aan de turbulente jaren die mee vorm gaven aan de hedendaagse rock. Het album zal echter geen potten en het wereldnieuws zullen ze niet halen met Paths. Zolang zij mooie liedjes blijven maken, willen wij blijven luisteren.