Home ReviewsAlbum Reviews WHITNEY – Forever Turned Around (Secretly Canadian)

WHITNEY – Forever Turned Around (Secretly Canadian)

by Astrid Venturuzzo

Met hun debuut Light Upon The Lake wist Whitney in 2016 menig hart te veroveren aan de hand van hun vernieuwde, doch herkenbare, sound die versterkt werd door het eigenzinnige stemgeluid van frontman (drummer/zanger) Julien Ehrlich. We waren dan ook benieuwd of de band, met hun nieuwe album Forever Turned Around (FTA), hetzelfde pad zou bewandelen of nieuwe stijlkeuzes zou maken.

Julien Ehrlich & Max Kakacek (Whitney)

Na de eerst gereleasete singles, bleek tot onze grote opluchting dat Forever Turned Around een waardige vervolg zou worden op hun vorige album. Want waarom een geslaagd recept veranderen?

Singles Used To Be Lonely, Valleys (My Love) en Giving Up hadden we al tegoed, maar claimen ook op het album hun leiderspositie. Valleys (My Love) en Giving Up zijn songs die evengoed op Light Upon The Lake hadden kunnen staan en blijven ook wel de hoogvliegers van het album. Used To Be Lonely is dan weer een rustige ballad. Een subtiel gitaargetokkel op de achtergrond en zelfs de blazers, waar Whitney maar al te graag gebruik van maakt, vallen hier zo zacht mogelijk in. Op geen enkel moment verandert Used To Be Lonely van tempo of klankkleur. Daar waar dat in sommige nummers saai zou overkomen, lijkt dit in deze song alleen maar totaal op z’n plaats.

Nieuw op FTA is het gebruik van strijkers, die vooral op Before I Know It en titeltrack Forever Turned Around een mooie aanvulling vormen. De band werd opgericht door vrienden Julien Ehrlich en Max Kakacek en zij schrijven dan wel alle songs, maar voor hun albumopnames en live-optredens zijn ze eigenlijk met z’n zevenen, extra gitaristen en blazers inbegrepen. Geen enkel muziekinstrument komt boven een ander te staan, waardoor we doorheen het hele album voornamelijk een harmonieus geheel horen. In Rhododendron toont Whitney ons opnieuw dat ze geen zanglijnen nodig hebben om prachtige songs te creëren.

WHITNEY

Ook in 2016 lasten ze een rustmoment in tijdens het beluisteren van Light Upon The Lake door toen van Red Moon een instrumentale song te maken. Na de adempauze herneemt het album en met nummers als My Life Alone en Friend Of Mine speelt Whitney het vooral op veilig door hun smaakmakende recept toe te passen zonder enige extra toevoeging. Day & Night is dan weer zo’n song die we 10 keer op loop hebben gezet zodat we het warme gevoel vanbinnen iets langer konden behouden.

Het gevoel dat je hebt bij het ontdekken van een band als Whitney én een album als FTA, valt te vergelijken met de gevoelens die je hebt aan het prille begin van een relatie. Enerzijds wil je het van de daken schreeuwen en je geluk met iedereen delen, maar anderzijds wil je zo lang mogelijk vasthouden aan die geheime intimiteit en dat heerlijke gevoel dat hiermee gepaard gaat. Wat maakt FTA nu zo bijzonder? Een boeiende vraag want een band als Whitney maakt geen hits. Whitney doet eigenlijk nooit iets bijzonders en ook op FTA zorgen ze voor weinig verrassingen. En toch kruipt het onder onze huid, doet het ons bloed pompen en haalt het het mooiste in onszelf naar boven. Schoonheid blijkt namelijk al de hele tijd in de gewone dingen te zitten en Ehrlich en Kakacek slagen er wonderwel in om dit aan te tonen. Briljant in al zijn eenvoud, wondermooi in al zijn verborgen complexiteit.

Whitney komt op 19 november naar de AB in Brussel.