Home ReviewsAlbum Reviews VANISHING TWIN – The Age Of Immunology (Fire Records)

VANISHING TWIN – The Age Of Immunology (Fire Records)

Het experimenteel Brits ensemble Vanishing Twin  wordt geleid door de Londense muzikante Cathy Lucas (Fanfarlo, My Sad Captains). De band verkende hun meer experimentele neigingen op de Magic And Machines-tape, uitgebracht door Blank Editions in 2018. Deze geïmproviseerde sessies werden opgenomen in het holst van de nacht, creëerden een grotere bandtelepathie dat voor een nog meer ritueel en uitgebalanceerd geluid zorgde. Deze sessies vormden de basis van The Age Of Immunology, hun tweede album.

Op The Age Of Immunology  verkondigde dit internationale gezelschap een idealistische, impressionistische berisping voor de Brexit en de vreemdelingenhaat, in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten. Deze onderwerpen van wereldwijde omvang  worden op een verleidelijke, psychedelische en gastvrije manier gebracht.  Muzikaal gaat Vanishing Twin alle richtingen uit. Jazz, pop, elektronica, experiment en wereldmuziek worden tot een verslavend en avontuurlijke geheel geboetseerd.

Cathy Lucas’ vocalen zijn zweverig en vol variatie. Het ene ogenblik klinkt ze als een bossa nova-zangeres  waarop ze op andere tracks meer in de richting van Sophie Barker (Zero 7) uitgaat. De Japanse bassist Susumu Mukai (alias Zongamin ) neemt niet alleen de fantastische baslijnen voor zijn rekening, maar ook vocaal de leiding over het korte elektro-akoestische titelnummer. De Franse fluitist en percussionist Elliott Arndt doet op het funky Planète Sauvage ook zijn vocale bijdrage. De gehele plaat ademt een filmische sfeer uit die soms aan de soundtrack van de film Babel doet denken. Alle arrangementen werden mooi aan elkaar verbonden (met heel wat elektronische achtergrondgeluiden) en brengen een esoterische en tijdloze sfeer.

Malcolm Catto, drummer en bandleider van het spirituele jazzfunkoutfit The Heliocentrics, mixte zeven van de tien tracks. De fantastische samenhang van diverse muzikale invloeden en stijlen op The Age Of Immunology zorgen voor een genre overschrijdende release. Vanishing Twin liet ons horen hoe onconventionele composities kunnen leiden tot het in de praktijk brengen van diep luisteren naar muziek met een groot draagvlak. The Age Of Immunology is een eigenzinnig politiek gespekt popkunstwerkje met invloeden van Air (de Franse), Zero 7 en een vleugje Goldfrapp die dan door de mixer van wijlen Hector Zazou (Sahara Blue) gejaagd werden. Knap.