Home ReviewsAlbum Reviews TYCHO – Weather (Ninja Tune)

TYCHO – Weather (Ninja Tune)

by Felix Sandon

Opgelet, dit artikel bevat een voorspelling: Pink & Blue, het tweede nummer van deze plaat, zal u deze zomer ongetwijfeld nog vaak horen voorbijwaaien, op lome weekendavonden in elke zomerbar in uw directe omgeving. Met zijn tintelende synthesizers, zachte-maar-nog-net-dansbare beats en een frêle stem die zinsneden als ‘Love you when the lights are low and I’m with you’ zingt, voldoet dit nummer immers feilloos aan het recept waarmee al enkele jaren zonnige radiohits gebakken worden.

TYCHO

Bakker van dienst is Tycho, een 42-jarige synthesizerknutselaar uit het nimmer regenachtige Californië. Zoals zovelen begon hij helemaal in zijn eentje met nummers schrijven en knoppendraaien, maar in 2010 vertimmerde hij zijn soloproject tot een liveband met gitaren, bassen, drums én de zuchtende stem van sirene Saint Sinner, en sindsdien staat Tycho elke festivalzomer paraat.

Een combinatie die succes garandeert dus, maar tegelijk is dit ook de achilleshiel van deze plaat. Want dit soort muziek hebben we simpelweg al te vaak gehoord. Bij The Chainsmokers, bij Maggie Rogers en bij zoveel anderen. De jazzy drums op Japan, de mysterieuze intro van For How Long, het meeslepende deuntje van Into The Woods: Tycho en zijn gezelschap hebben uitstekend hun werk gedaan om goed in het gehoor liggende popliedjes te kliederen in een warme klankkleur, maar jammer genoeg blijft alles te veel binnen de lijntjes.