Home ReviewsAlbum Reviews TY SEGALL – First Taste (Drag City)

TY SEGALL – First Taste (Drag City)

by Jan Van Coppenolle

De solo- en nevenprojecten van Ty Segall zijn amper bij te houden… Na Freedom’s Goblin (2018), Fudge Sandwich (2018) en livedocument Deforming Lobes (2019) vraag je je af of het wel spannend kan blijven als er alweer een nieuw album, genaamd First Taste, aan de discografie toegevoegd wordt. En jawel de man blijkt in staat nog onontgonnen terrein te verkennen, ditmaal zonder enig spoor van psychedelische-garagerockgitaren…

Ty kruipt mee achter de drums en vuurt samen met kompaan Charles Moothart vanuit respectievelijk de linkse en rechtse speaker de breakbeats af op opener Taste. “Our salivating makes it all taste worse” klinkt dreigend en een aanklacht op ons bestaan waarbij alles als droge eenheidsworst door de keel gaat. “All of us” – we zijn er allemaal schuldig aan en verdienen misschien inderdaad collectief een stamp onder ons keukengerei, Ty.

Hapklaar is de productie zeker niet en ligt zelfs een beetje zwaar op de maag soms. Een orkest van synths, fuzzy baslijnen, mandolines en blazers van alle slag en dan de sleur van het leven bezingen. Zoals op The Arms – “How did it go when they pushed you from home and out of the arms?”. Uiteindelijk moeten we allemaal loslaten, onze weg zoeken en – hopelijk ooit – vinden. Er zit een wat surreëel, soms indringend kantje aan, maar de knipoog en de humor zijn nooit echt ver weg. Bijvoorbeeld op Whatever – “I am your doggy, I sleep on your knees”.

Met Shannon Lay worden op a capella Ice Plant dromerig de jeugdherinneringen opgehaald. Bij elk nummer zit er wel een plot-twist in de arrangementen. Radio is qua thema een broertje van Taste en tevens een van de sterkere songs op de plaat.

“Watching people die all night long on the radio
It makes me feel like I am living for free.”

First Taste is een album vol experimentele jamsessies en momenten van reflectie geworden, waarvoor Ty Segall zich allesbehalve hoeft te excuseren. “Cos i rather sound like me than try to sing your melody (…) I sing my songs so I am free”.

Alvast blij dat Ty een nieuw recept gevonden heeft, proeven kan vanaf 2 augustus en in levende lijve meemaken op 19 oktober op Desertfest in Trix, Antwerpen.