TWOFVCE – Always Behind (eigen beheer)
Funk en soul zijn springlevend in België. Bands als JTOTHEC, ID7, Delv!s en Blackwave zijn al een tijdje bezig om het genre nieuw leven in te blazen en nu doet TWOFVCE (spreek uit als “twoface”) ook zijn duit in het zakje met hun tweede ep Always Behind.
TWOFVCE zijn vier gasten uit Antwerpen en Waasmunster die zichzelf als een semi-akoestische band omschrijven. Twee jaar geleden brachten ze een eerste ep Okinawa uit. Sindsdien namen ze deel aan De Nieuwe Lichting (StuBru) en Humo’s Rock Rally.
Het geluid van de TWOFVCE is sinds de eerste ep een stuk volwassener geworden. Waar ze op Okinawa balanceerden tussen pop en lichte funk, is hun geluid dieper en wat vetter geworden. Het blijft wel allemaal spacy en open klinken en je krijgt nooit het gevoel dat de nummers overladen zijn. Soms missen we misschien nog wat vlees in de lage registers, waardoor de muziek soms wat zweverig blijft, maar da’s persoonlijke voorkeur.
De ep begint sterk met Evil Men. Het staccato gitaarwerk en de gedoseerde trompetgeluiden geven het eerste deel van het nummer iets onheilspellends. In het tweede, instrumentale deel, nemen de sequencer arpeggio’s en de staccato gitaar het over en breekt het nummer helemaal open. In Alfred Israel merk je dat TWOFVCE niet bang is van een beetje funk op zijn tijd. Dit is zo’n nummer waar we graag een iets steviger bas-fundament hadden gehoord.
Ook Gaijin heeft een funky vibe en doet soms wat aan Delv!s denken. Let eens op dat heerlijke gitaarrifje! The Life And Ministry Of Heber J. Grant wordt gedragen door het geluid van een Wurlitzer elektronische piano, toch is het opnieuw het ingehouden gitaarspel dat met de pluimen gaat lopen.
I Could Underestimate sluit de ep af en vinden wij het minst sterke nummer van het album. Op zich is er niets mis mee, maar na de vorige vier tracks klinkt het misschien net iets te routineus.
Always Behind is een zalig album geworden in een fijn uitgekiende productie van een band met een eigen geluid. We kijken ernaar uit om TWOFVCE eens live aan het werk te zien.