Home ReviewsAlbum Reviews TOOL – Fear Inoculum (Vulcano Entertainment II)

TOOL – Fear Inoculum (Vulcano Entertainment II)

by Yves Van der Straete

Geen 10000, maar 4864 dagen na het uitbrengen van hun laatste album 10000 Days komt Fear Inoculum uit. TOOL-zanger Maynard James Keenen was al lang én succesvol bezig met zijn andere band A Perfect Circle, en dus dachten velen dat TOOL geschiedenis was. Maar dit jaar stond de band op diverse podia van de grootste festivals ter wereld, en zelfs gewapend met een paar nieuwe nummers. En dus krijgen we nu, volgens de mainstreammedia, hét album van het jaar voor onze neus. Volgens sommigen nu al het album van de eeuw.

Eén ding is zeker: TOOL is TOOL. Hun klank is uniek, het wordt gedreven door een ultraherkenbaar bas- en drum/percussiespel waar je voor of tegen bent. Je bent TOOL-fan of het laat je totaal onberoerd.

De titeltrack Fear Inoculum kregen we een paar weken geleden voor het eerst te horen en het klinkt alsof ze nooit weggeweest zijn. We zaten hier bij Luminous Dash dan ook op het puntje van onze stoel om de volledige plaat te horen. Lateralus en Aenima glanzen als parels in onze platenkast, zou de nieuwe dat ook zijn of later worden? Fear Inoculum, letterlijk vaccinatie tegen angst. Angst voor alles wat buiten ons staat, en ons leven willens nillens beheerst.

Bij een eerste beluisterbeurt wisten we meteen dat het goed zat. Zeven lange stukken met een sublieme klank. Zes zelfs langer dan tien minuten. Drie tussenstukjes die de boel aan elkaar kleven en de plaat doen eindigen op de digitale uitgave die niet op de cd staan. Er staan een paar ijzersterke nummers op deze schijf, evenwel ook een paar mindere.

Verwacht geen metal, de heren zijn ondertussen wat ouder geworden, en er sluipen zelfs wat wereldmuziekklanken tussen de percussie. De titeltrack bouwt goed op tot een magistrale, aanzwellende, hypnotiserende kracht die heel de plaat blijft dreigen. Pneuma hakt alles in brokken terwijl Invincible en vooral Descending een soort pauze brengen op deze plaat. Culling Voices bouwt dan weer op naar Chocolate Chip Trip dat meer elektronisch is. Heel sterk beginnen, afbouwen en terug opbouwen naar het epische hoogtepunt van deze trip: 7empest.

7empest steekt er met de schouders bovenuit en smijt je tegen je eigen demonen, “control your delusions”. Een mokerslag die enkel Thor zelf kan evenaren met zijn Mjolnir. Litanie Contre La Peur, Legion Inoculant en Mockingbeat zijn nummers die enkel op de digitale release staan, niet op de fysieke uitgave.

We mogen bang zijn, geterroriseerd door onze eigen fobieën, verstikt door onze angsten, alles komt in orde met de chaos in onze geest. Zoals Marie Curie het zo mooi kon zeggen: “Nothing is to be feared, it is only to be understood.”

Wij hebben jullie begrepen TOOL: we hebben geen angst, we leggen Fear Inoculum nog eens op en we draaien het volume nog iets meer open. Is dit nu de plaat van het jaar? Neen, maar wel een hele goeie!