Home ReviewsAlbum Reviews THROWS – Throws (Full Time Hobby)

THROWS – Throws (Full Time Hobby)

Hoewel je het na drie kwartier speeltijd niet zou zeggen, is Throws wel degelijk een kleine superband in indieland omdat zowel Sam Enders (Diagrams, The Accidental, gewezen Tunng-lid), Mike Lindsay (Tunng, Cheek Mountain Chief, Bónus Skór) en Sigurlaug Gísladóttir (de zangeres van múm) tot de kern ervan behoren.

Met de opsomming van deze namen, weet je meteen dat het om muziek gaat die het van sfeer moet hebben en zich geen moer aantrekt of daarmee de radio wordt gehaald of niet. Als het dat toch zou doen, zou dat kunnen met opener The Harbour waarop exotische gitaren met psychedelische sfeertjes worden vermengd en, mits je de ogen sluit, kan doorgaan als het bastaardkind van The Drums en Tame Impala. Lekkere neopsychedelica dus, wel geen nanoseconde origineel.

Vanaf de tweede track (Prunch Drunk Sober) wordt snel duidelijk dat Throws een luisterplaat heeft gemaakt. En meteen mik je hiermee op de zwakke plek ervan, want hoewel de dramatische wending je wat doet denken aan een song van Anthony & The Johnsons die uiterst geschikt is voor een kille winteravond, is het net iets te weinig om te imponeren. Een beschrijving die trouwens ook geldt voor de andere acht tracks: net niet overtuigend genoeg.

Het siert de band wel dat Knife bijna een improvisatie van synthwerk is, maar ondanks de lekkere sound zit je met de vraag verveeld wat je er uiteindelijk mee doet. Sun Gun krijgt wel de nodige strijkers en pianobegeleiding, maar hoe mooi dit alles ook is, veel verder raak je er niet mee. Bask is dan weer lekkere Blur-Britpop zoals we dat al jaren van Albarn en zijn vriendjes (beter) hebben gehoord. Ook de opzwepende Afrikaanse ritmes in Learn Something of het Mogwai-achtige postrockmotief van Under The Ice kunnen ons niet anders doen zeggen dan: leuk geprobeerd, maar nu gaan we echt over naar het volgende plaatje…