Home ReviewsAlbum Reviews THE WILD CENTURY – Raw (The Wild Century Recordings)

THE WILD CENTURY – Raw (The Wild Century Recordings)

by Bootsie Butsenzeller

Heeft er iemand lsd in het Noord Brabantse leidingwater geloosd? Want de eerste slachtoffers schijnen zich aan te dienen in de vorm van The Wild Century. In de rangen onder meer beëdigd liedjesschrijver Gerton Govers die we kennen van fijnbesnaarde muziekgezelschappen als Diablos Innocentos en The Light Brigade.

Met z’n nieuwe kompanen laat Govers zich gewillig begraven onder een karrenvracht fuzz en muff. Het hoeft niet te verwonderen dat wroeten in die berg ons niet naar China zal leiden, maar eerder naar het Amerika en Engeland van eind jaren 60 begin 70. Zo herbergt Helpless Thing de akkoorden van Hendrix’ Hey Joe en in Going Down zitten flarden Foxy Lady verborgen. Cream deponeert ook wat melodische brokken in de pap, evenwel zonder de percussieve finesse van Mitch Mitchell en Ginger Baker. De potigheid van zowel riffs en grooves brengt ons eerder vroege Black Sabbath en Stooges voor de geest, van deze laatste leenden ze alvast een stukje van de plaattitel, maar die dekt gelukkig de lading wel.

De gevoelige bard heeft z’n akoestische gitaar onder invloed net niet ritueel het kampvuur opgegooid, want die komt even piepen in Can’t Find The Words. Hun muzikale invloeden worden heus niet onder stoelen of banken gestoken, want zelfs de prachtige hoes waarin de vinyl verpakt zit, is een knipoog naar het legendarische Forever Changes album van Love. Ook de productie ademt de bedwelmende sfeer van weleer, waardoor we dus uitermate benieuwd zijn hoe de heren het er live vanaf zullen brengen, onze Purple Haze is al besteld.