Home ReviewsAlbum Reviews THE NATIONAL – I Am Easy To Find (4AD)

THE NATIONAL – I Am Easy To Find (4AD)

by Wout Meganck

De nieuwe plaat van The National is al een poosje uit maar was nog niet aan bod gekomen. Zonde natuurlijk want het is eigenlijk weer een juweeltje. The National is werkelijk meester in het vinden van variaties op eenzelfde soort song zonder saai te worden.

Het was eigenlijk niet de bedoeling nu al, amper 2 jaar na Sleep Well Beast, een nieuwe plaat uit te brengen. Maar de vraag van regisseur Mike Mills om samen te werken wilden ze niet in de wind slaan. En dus is er de nieuwe plaat en een kortfilm met dezelfde muziek.

I Am Easy To Find staat weer bol van dromerige pianomuziek. Naast de piano zijn er op dit album opvallend meer strijkers en ook heel aanwezige experimentele elektro te horen. De belangrijkste nieuwigheid evenwel is er één die zelfs de grootste diehard fan even van z’n stuk zal gebracht hebben. Voor het eerst zijn er immers vrouwenstemmen te horen !

Onder meer Gail Ann Dorsey (de bassiste van de Lenny Kravitz band), Lisa Hannigan (Ierse,  ook gekend van werk met Damien Rice), Sharon van Etten, Kate Stables (Britse) en Mina Tindlealso zijn te horen op deze plaat. De vertwijfeling zal wel maar even geduurd hebben want die vrouwen blenden wondermooi in het geheel alsof het nooit anders is geweest. Wow.

Een voorbeeld is het eerste nummer You Had Your Soul With You. Bij de start van het lied merk je dat er iets anders is, maar het is maar als Matt even stopt met zingen dat je doorhebt dat er nog een tweede stem is. Het resultaat is een pracht van een nummer dat nog lang blijft nazinderen. Andere knappe nummers zijn The Pull Of You en Not In Kansas. Van de kerstsfeer in Hairpin Turns en Underwater waren we minder wild, maar de andere 14 nummers waren wel lichtjes fantastisch.

Deze zomer staan ze twee keer te blinken op pukkelpop

Op vrijdag van 23.45 tot 01.00 en op zondag van 21.30 tot 22.45, maar dan moet je wel Billie Eilish missen.