Home Reviews THE MURDER CAPITAL – More is Less (Human Season)

THE MURDER CAPITAL – More is Less (Human Season)

by Bjorge Meulemeester

Heel nu en dan passeert er eens een band met een naam die al meteen een lichtje schijnt op het mysterie van hoe ze zouden klinken alvorens je ze een luisterpoging hebt gegeven. The Murder Capital is een vijfkoppige schorre post-punk uit Dublin met gitaristen die goed weten hoe ze hun snaren laten schreeuwen en een zanger die klinkt alsof hij niet goed overeen komt met zijn vader. More Is Less is een nummer tot de rand gevuld met agressie en rusteloosheid en stampt meteen ook al de deur wagenwijd open om hun debuutalbum When I Have Fears luidkeels aan te kondigen.

Waar velen een agressieve sfeer creëren in hun nummer met behulp van veel luide en klankverhullende gitaareffecten zoals distortions neemt More Is Less ironischer wijze een less is more benadering; de gitaren klinken niet artificieel, de schreeuwende stem verbergt zich niet achter de andere instrumenten (of achter een shitty microfoon) en de productie van het nummer heeft er duidelijk een doel van gemaakt om niet alles een overlappende massa te laten worden. Hierdoor voelt het alsof de luisteraar veel directer in contact staat met het nummer en de agressieve en onrustige sound komt zowaar nog meer tot zijn recht. More Is Less is dan ook lovend ontvangen bij de fans.

“I don’t really follow people’s career paths or whatever, but it’s just the way it’s landed,” vertelt vocalist James McGovern over de single. “We released the ‘More Is Less’ video and suddenly got loads of attention. There wasn’t any big plan hatched to crack the industry or some shit.”

The Murder Capital zal hun debuutalbum in België laten horen op 10 november in Sonic City, Kortrijk.