Home ReviewsAlbum Reviews THE MEMBRANES – What Nature Gives… Nature Takes Away (Cherry Red Records)

THE MEMBRANES – What Nature Gives… Nature Takes Away (Cherry Red Records)

by Yves Van der Straete

Als we een zoektocht doen in de uitgedroogde bedding van de punkstroming, vinden we The Membranes terug. In de zeventiger en tachtiger jaren smeten we ze nog eens in de mix met Pere Ubu en Siouxsie. Eind jaren tachtig doofde het kaarsje van deze Engelse band uit Blackpool en we waren ze eerlijk gezegd al lang vergeten toen ze ons in 2015 om de oren sloegen met een prachtplaat Dark Matter/Dark Energy. Blijkbaar waren ze toen alweer een jaar of zes herrezen maar nog niet op onze radar verschenen.

Dark Matter/Dark Energy mag je hun beste plaat noemen. Nu vier jaar later komt What Nature Gives… Nature Takes Away op onze draaitafel terecht. Een moeilijk album na een eerste luisterbeurt. Een punkplaat is dit niet geworden. Bijna ieder nummer is een ander genre, gaande van rock, drone, noise, dub naar natuurlijk het obligatoire streepje punk. Na deze release vier keer in een andere sfeer en op een andere plaats te hebben beluisterd kunnen we bevestigen dat het een heel goede schijf geworden is. Op één lied horen we de sympathieke Kirk Brandon (van Theatre Of Hate en Spear Of Destiny), op een ander de bijna antieke folk zangeres Shirley Collins. Net die afwisseling van stem, sfeer, soundscape maakt dat we onze focus bij iedere noot houden.

De teksten gaan over de natuur, haar ongelooflijke pracht maar ook haar overweldigende kracht. Een tamelijk donker werk met een heerlijke bas die je doet trippen van de ene naar de andere track. Enige herkenning met Pere Ubu, Joy Division, Swans, Death in June, Sisters Of Mercy als referentie is hier op zijn plaats. Een heel toffe trip tussen oud werk uit de jaren zeventig en hedendaagse, progressieve klanken. Een punknummer met een koor op de achtergrond is iets wat we niet direct verwachten maar volledig smaakt.

Absoluut te ontdekken!