Home ReviewsAlbum Reviews THE HEAVY CROWN – Reign On (Eigen Beheer)

THE HEAVY CROWN – Reign On (Eigen Beheer)

by Theo De Rycke

In 2016 overleed Jelle Tommeleyn, de drummer van The Heavy Crown. Uit deze tragedie putte de band inspiratie voor hun tweede plaat Reign On. De release van dit album vond plaats op de dag wanneer Jelle zijn 27ste verjaardag zou gevierd hebben.  Het conceptalbum vertelt het verhaal van Lil’ Bonham, een metaforische astronaut die probeert te communiceren met zijn geliefden vanuit de ruimte.

De plaat heeft een slome, duistere start met het instrumentale Becoming… gevolgd door een funky, door basgitaar gedragen The Escapist. De titeltrack Reign On schroeft het tempo wat terug en heeft door de zweverige zang wel wat weg van een slaapliedje. Gelukkig schudt de riff van Greenish Brown ons terug wakker. In deze track zijn ook wat folk invloeden terug te vinden.

Venus Gold is met z’n iets meer dan zeven minuten de langste track op het album, het is een stevige rocksong die over de gehele lengte blijft boeien. Three Swans start doomy en gaat halfweg, na een break, over in psychedelische rock. Dit wordt gevolgd door de stevigste track van het album, Wicked Lady, al ruikt deze toch erg naar Uriah Heep. Op de astronomische klanken van Goodnight Moon wordt de schijf afgesloten.

Met Reign On heeft The Heavy Crown een vrij afwisselend album en een mooi eerbetoon aan hun drummer gemaakt. Het is een plaat geworden vol met oude invloeden maar waar ook enkele grenzen binnen de spacerock verlegd zijn.