Home ReviewsAlbum Reviews THE BALLROOM THIEVES – Unlovely (V2).

THE BALLROOM THIEVES – Unlovely (V2).

The Ballrooom Thieves komen uit Boston en hebben daar een redelijk grote aanhang. Hier kennen we ze nog niet zo goed. Of daar vlug veel verandering zal in komen hangt vooral af van jouw persoonlijke voorkeur want The Ballroom Thieves tappen uit het vaatje van de Amerikaanse pop- en rockmuziek van de laatste 70 jaar. Gaande van white soul, over Texas rock, de psychedelische jaren zestigpop en meer. Je komt in hun muziek zowat alles tegen uit de gloriedagen van de Amerikaanse pop in tijden voordat hiphop en metal de hitlijsten bestormden.

(c) : V2 R

Bij de openingtrack Unlovely word je overweldigd door een gevoel van nostalgie naar de jaren zestig waar muziek en protest hand in hand gingen.

Ook nu zit het sociaal weer snor om goede teksten uit je mouw te schudden en het is net die combinatie die je op Unlovely of ook wel op Vanity Trap terugvindt. Op Tenebrist hoor je dan weer een heel ander verhaal. Daar komt de moderne country/rootsrock naar boven drijven en jawel de zo typische Amerikaanse folk (For Hitchens) mag ook niet ontbreken.

Een stevige portie soul (Roll The Bones) of een beetje kleffe musical-achtige muziek (Don’t Wanna Dance) maken het plaatje compleet. Maar daar knelt het schoentje ook wel een beetje. Je moet deze plaat echt een kans geven. Hoe dan ook, dit is een plaat die je moet ontdekken. Liefde op het eerste gezicht zal het niet zijn, maar op termijn kan de liefde groot worden.