Home ReviewsAlbum Reviews TARRE – Unheil Fan ‘E Klaai (Big Bad Wolf Records)

TARRE – Unheil Fan ‘E Klaai (Big Bad Wolf Records)

Met de donkere dagen in het vooruitzicht schotelt het Friese Tarre (teer) ons een portie kleverige doom metal voor. Brein achter dit doomcollectief is bassist Meindert Sterk  die samen met Meindert Pander (vocalen), Rene Palmen (gitaar) en Sian Sterkenburg (drums), een dampende laag pek over het Nederlandse metal-landschap probeert te gieten.

Het openingsnummer van hun debuutplaat start verrassend met zanglijnen in het Fries, welke vast gegoten worden in logge en pakkende riffs. De Friese band creëert een atmosfeer van verdoemenis zoals het legendarische, Britse Cathedral zo dreigend kon brengen. De zang van Meindert Pander klink nasaal en ijl zoals Ted Pilot, het voormalige strot van Fifth Angel, een Amerikaanse heavy metal band uit de jaren tachtig (die trouwens nog steeds actief is).

De trage lompe sludge riffs dreunen in dezelfde toon meedogenloos door waardoor de plaat toch wat afwisseling mist. De monotone zanglijnen van Meindert Pander versterken nog eens extra de langdradigheid van Unheil Fan ‘E Klaai. Soms lukt het de aandacht te versterken met de puike nummers zoals Global Fungus en Repulsive Vanity, die lekker ouderwets (Pentagram, Candlemass) en gevarieerder van uitvoering zijn. Er werd geprobeerd met klokken en allerhande gesampelde fragmenten de eentonigheid te breken maar de band slaagde daar maar gedeeltelijk in.

Vettig klinkt deze ambitieuze doom release echter wel maar Unheil Fan ‘E Klaai  mist wat dynamische viscositeit om de tijdens de volledige luistersessie even boeiend te kunnen blijven. Tarre duwde ons in haar oliederivaat van het donkere noodlot dat toch wel nazinderde.