Home ReviewsAlbum Reviews SUI ZHEN – Losing Linda (CASCINE)

SUI ZHEN – Losing Linda (CASCINE)

by Wout Meganck

Omdat plaatjes niet altijd hoeven te gaan over wereldlijke geneugten willen we jullie graag inwijden in de wereld van de artificiële intelligentie en humanoïde robots. Je weet wel-  robots die gemaakt zijn naar het evenbeeld van de mensen en die tot doel hebben om routinetaken over te nemen maar die (in de doomscenario’s) de wereld zelf gaan inrichten. Artificiële intelligentie (AI) is namelijk het thema van de nogal geniale plaat van Sui Zhen.  Sui Zhen is het muzikale alter ego van de Australische popart kunstenares Becky Freeman.

De muziek die ze uitbrengt is telkens een soort soundtrack bij een verhaal. In haar vorige plaat Secretly Susan ging het over computerprentjes of avatars en hoe mensen zich daarachter verbergen. De nieuwe plaat Losing Linda (let op de grappige alliteraties) gaat over het leven zoals het is in de wereld van de sociale media.

Ze vraagt zich af of iemands leven kan worden gereconstrueerd aan de hand van de berichten die hij of zij plaatst op sociale media. Een idee dat tijdens de opnames van de plaat meer werd dan een vingeroefening wanneer haar moeder heel erg ziek werd. De muziek volgt ook de verhaallijnen. Op Secretly Susan gebruikte ze een meer poppy klank, genre jaren 80 hitparade. Op de nieuwe plaat schakelt ze over op synthesizer muziek. Die muziek kan soms wat melig klinken maar als je het doet zoals Sui Zhen en er ook nog bossa nova, jazz en zelfs wat Oosterse meditatieve elementen in verwerkt, dan wordt het bedwelmende popmuziek.

Haar artiestennaam verraadt een oosterse afkomst die mee die oosterse sfeer in haar muziek verklaart. Soms wordt synthesizermuziek wat saai na een aantal minuten of versmelt ze met het decor. Dat is niet zo bij de Sui Zhen. Ze maakt relaxerende muziek met stemmetjes die lichtjes zuchten, kreunen en zingen, je blijft geboeid luisteren tot de laatste noot.

Sui Zhen heeft haar naam niet gestolen. Dit is dan ook een prima plaat voor de eindejaarlijstjes van sauna uitbaters!

FACEBOOK