Op het einde van het jaar speelde Soulwax de eerste 3 van de 7 concerten uit hun korte doch extreem explosieve All Systems Are Lying-tour ter ondersteuning van de recent verschenen nieuwe plaat van de twee broers uit Gent, Stephen en David Dewaele. Dat waren drie imposante doortochten door de nieuw leven ingeblazen Hallen Van Schaarbeek. We waren er bij tijdens het eerste concert en gaan hier een speciaalke doen, met name de nieuwe plaat bespreken aan de hand van dat concert.
De plaat is een inspanning van jaaaaren want het was al van 2018 met Essential geleden dat de Gentenaars nieuw materiaal uitbrachten, de DEEWEE Sessions vol 1 even niet meegeteld. Dat is uiteraard hun eigen fout, want ze namen te veel werk aan als dj en producer van allerhande artiesten waardoor het werkelijk zoeken was naar agendatijd om eens “aan zichzelf” te denken. Het zou Soulwax niet zijn als ze er desalniettemin niet in geslaagd zouden zijn om met een organische plaat op de proppen te komen. De plaat klinkt immers echt wel alsof ze twee jaar ergens in Alaska in een iglo afgezonderd alles schreven en opnamen.

All Systems Are Lying is een behoorlijk lange plaat die op geen enkel moment geforceerd aanvoelt en je in één ruk beluistert en wil herbeluisteren. Er zit een verslavend kantje aan, misschien wel omdat de plaat nooit loodzwaar wordt en steevast groovy en melodisch haar weg zoekt in de afdeling oorwurmen. Waar de broers live in hun Gentse studio alles in elkaar flansten, brachten ze hun composities in de Hallen uiteraard weer in de ondertussen vermaarde 7-mans-opstelling met een versterkte burcht van drie drummers in de achtergrond, Igor Cavalera, Aurora Bennett en Blake Davies. Oudgediende Stefaan Van Leuven flankeerde de broers op de begane podiumgrond met aan de andere zijde de geweldige Laima Leyton, de vrouw van Igor maar zoveel meer dan dat!
Laima, Stefaan en de Dewaeles ‘bestuurden’ de controllers met de grote knoppen die in verbinding stonden met een netwerk aan synthesizers backstage. Voor we té technisch worden en de grond te heet onder onze voeten wordt, gaan we over naar de orde van de dag. Heet zeg je? Jazeker, Hot Like Sahara opende het concert en is één van de meest dwingende nieuwe nummers op het nieuwe album. Het is een typische Soulwax-sound op zich die evengoed op Much Against Everyone’s Advice had kunnen staan. Akkoord, de plaat is gemaakt zonder gitaren, hoewel Stefaan live wel af en toe zijn bas omgordelde. De plaat klinkt echter verbazend als een rockplaat zonder gitaren, een opmerking die vaak gemaakt wordt, waardoor er een krachtige vibe ontstaat die de hoop doet rijzen dat de band ooit weer een echte gitaarplaat maakt. Dat is overigens iets wat de broers geenszins uitsluiten.
Polaris kwam in Schaarbeek al een stuk verder in de set langs, maar is ronduit briljant met een aan Chemical Brothers verwante opbouw en een heerlijke ontsporing na de eerste minuut. Stephen zong de nummers nog steeds door zijn ‘stemvervormende’ microfoon. ‘It’s happening all in front of you’ was een fragment uit het refrein dat een heerlijke Pet Shop Boys – ten tijde van Introspective – synthriedel in petto had. Het rave intermezzo I<Techno legde een geniale brug met het nieuwe Run Free dat een duidelijke Depeche Mode-flair demonstreert. “I want to run free with the music. It’s a beautiful mistake. Try not to lose it.” Heerlijk zijn de breaks en de hernemingen hier.
We kregen dan een viertal nieuwe songs op rij en het viel hard op hoe feilloos die pasten tussen het oudere werk dat wel aangepaste versies kreeg. Het pleit anderzijds gewoon vooral ook voor het hoge niveau dat Soulwax met de nieuwe plaat haalt. Idiots In Love is één van de hoogtepunten en dat was in de Hallen niet anders. Het nummer drijft op de hyperkinetische snelle manier van drummen en de backing vocals van Laima waarna Stephen overneemt om de titel tot in het oneindige te herhalen. Heel erg straf dit. Opvallend ook hoe alle overgangen feilloos werkten hoewel de shuffle-knop voor de nieuwe plaat grondig ingedrukt was. De intro van de plaat was hier de outro voor Idiots en dan tegelijk de intro voor een volgende pompende archetypische Soulwax-song genaamd New Earth Time. Dat nummer speelde haasje over met flipperkastmoment Meanwhile On The Continent. Hier was opnieuw een absolute hoofdrol met beurtelingse spots weggelegd voor de drie drummers.
We zaten zo stilaan door het nieuwe materiaal heen, maar er kwamen nog drie parels schitteren. Titeltrack All Systems Are Lying is zweverige donkere DEEWEE-stuff met de onderkoelde vocals van Laima in de schijnwerpers. Het nummer deint zachtjes uit in het rustig kabbelende maar evenzeer onweerstaanbare Gimme A Reason. Het was slechts even gas terugnemen want er was geen NY Excuse meer nodig om met Miserable Girl een knaller van een finale in te zetten.
Er kwam een bisduo met eerst het fantastische nieuwe The False Economy dat in een vertraagde synthloop een ongelooflijk zwoele greep op de zaal kreeg. Het is een regelrechte aanklacht tegen het manipuleren van de muzikale arbeidsmarkt. Hoe dit nummer dan naadloos veranderde in de totaal onverwachte klassieker Conversation Intercom liet nog eens hun grote klasse bewonderen. “Damn this mean device. It makes a whispering man sound as if he cries”. Soulwax was groots in alle opzichten in de Hallen Van Schaarbeek en dat is op deze nieuwe plaat niet anders. Comeback van het jaar!