Home ReviewsAlbum Reviews SNOWDROPS – Manta Ray (Gizeh)

SNOWDROPS – Manta Ray (Gizeh)

by Patrick Bruneel

Er zijn wel meer bands die zich Snowdrops noemen, maar geen van die andere heeft Christine Ott en Mathieu Gabry in de gelederen. Van de twee Fransen is Ott degene met het meeste ervaring. Ze werkte namelijk eerder samen met onder meer Yann Tiersen, Tindersticks en Foudre!

Ott heeft vooral naam gemaakt omdat ze de Ondes Martenot, één van de vroegste elektronische instrumenten, virtuoos bespeelt. Keyboardspeler en visueel artiest Gabry kreeg samen met Ott de opdracht om de score te schrijven voor de Thaise film Manta Ray van Phuttiphong Aroonpheng, die verschillende prijzen won op het filmfestival van Venetië.

Het verhaal is net zo warrig en intrigerend in beeld gebracht als David Lynch dat steevast doet. In een dorp aan de kust vindt een jonge visser een gewonde man (een Roohingya) bewusteloos in het bos. Hij redt de vreemdeling, die geen woord spreekt, en noemt hem Thongchai. De twee mannen beginnen samen te leven en ontwikkelen een stilzwijgende band. Op een dag vertrekt de visser ’s nachts op zijn vissersboot om nooit meer terug te keren, waardoor Thongchai alleen in zijn huis blijft. Beetje bij beetje begint Thongchai het leven van zijn vriend te leiden. Hij woont in zijn huis, neemt zijn baan over en begint hij een relatie met zijn voormalige vrouw. Dit alles wordt poëtisch en behoorlijk bevreemdend in beeld gebracht. Een tour de force als debuut voor de Thaise regisseur.

De muziek is al net zo surrealistisch en dromerig als het verhaal. Het duo koos dan ook voor een waaier aan keyboards (Ondes Martenot, Mellotron, MS2000) en heel wat veldopnames en stemmen. Doordat het duo zich helemaal inwerkte in de beelden, brengen ze bijvoorbeeld ook een nummer van de Thaise ster Rasmee, die ook een rolletje in de film vertolkt.

De muziek fascineert, ook zonder de beelden. Hier en daar horen we wat stukken die aan dronemuziek doen denken, de poëtische mogelijkheden ervan onderzoekend. Het duo gaat steevast voor organische klanken die volledig zijn toegespitst op de sfeer van de beelden, die van de film of de imaginaire beelden, die louter door de muziek in het hoofd van de luisteraar voorbijkomen. De film zelf hebben we nog niet gezien, maar we hoorden van mensen die hem wel zagen dat zowel film als muziek heel erg goed bij elkaar passen en beiden meer dan de moeite zijn. We zijn derhalve niet alleen met ons oordeel.

GIZEH RECORDS