Het Hasseltse trio Six Hands heeft sinds hun ontstaan een voorliefde om zowel muzikaal als visueel te experimenteren in wiskundige en grafische constructies. Reeds voor de hele corona-outbreak wisten ze met hun album JXTA en hun ep Bromance een unieke stempel te drukken in het door ons persoonlijk genoemde ‘friemelrock’ genre. Hun sound leunt aan bij bands als Modest Mouse, Foals, Don Cabballero, PVT en Gallops.
Na een lange pauze doken ze met Bert Vliegen in de Hightime Studio om alle flarden lockdownmuziek samen te puzzelen. In juni brachten ze de gelijknamige single Frames uit waar ze hun punkgedreven postmathrock geluid opnieuw samenbundelden.
Het resultaat is zes nummers die proberen de spanning en fucked-up mess van vandaag in een compacte plaat te vatten.
Titeltrack Frames wist reeds ons brein te stimuleren door de energieke verhaallijn, overgoten met subtiele tempowisselingen. Terwijl Quantore heel funky aritmisch klinkt met tegendraadse rock uitspattingen, horen we op Point Squared, dat ons in de zomer al stiekem wist te bekoren, een zoete versie van de mathrockers van Trans Am.
BTQ botst en grooved zalig naar alle kanten, opbouwend naar een climax die gerust langer kon duren. We herkennen op This Course hun naar eigen zeggen hypercontrolerende, permanent geconnecteerde maatschappij waar we constant tegen moeten vechten en ook slotnummer Plekkum klinkt eerst nerveus en frustrerend, maar weet ons – door het opbouwend middenstuk – even te kalmeren. Doch duurt dit niet lang omwille van het woedende slotstuk waarmee ze alweer een unieke stempel drukken op het Belgische muzieklandschap.
Six Hands speelt op 20/10 in de Kinky Star in Gent en op 27/10 in KulturA in Luik.