Home ReviewsAlbum Reviews SIMPLE MINDS – Acoustic (Caroline Music)

SIMPLE MINDS – Acoustic (Caroline Music)

by Mark Van Mullem

Nu de unplugged-rage lang voorbij is, komen Jim Kerr en de zijnen aanzetten met een akoestisch album. Simple Minds Unplugged dus – goh… Dat was zowat het eerste wat in me opkwam toen de CD Acoustic werd aangekondigd. Maar het klopt niet natuurlijk; straks beginnen onze eigen The Scabs ook aan hun Power Off-tour en ook A-HA gaat unplugged touren, en er zijn nog voorbeelden. Unplugged is weer helemaal in.

Een écht grote verrassing is het akoestische avontuur van de Schotten evenmin. Tijdens de Big Music-tour had de groep van Jim Kerr al wat geëxperimenteerd met de akoestische formule met prachtige versies van Home en The American,  en  ook Rivers of Ice, gezongen door protegé Catherine Anne Davies, die eerder dit jaar onder de naam The Anchoress haar eerste album uitbracht waarop je haar renditie van de Simple Minds-song als bonustrack vindt. En er was natuurlijk het veelbesproken optreden op Zermatt Unplugged in juli 2016. Het moet de heren er zin in doen hebben krijgen. Simple Minds akoestisch dus.  The American opent Acoustic, maar die eerder vermelde prachtige versie van Home blinkt helaas uit in afwezigheid.

Om het wat oneerbiedig te stellen: Acousticis eigenlijk de zoveelste Best Of van de band, maar dan unplugged. Met ook nu Alive and Kicking en Don’t You (Forget About Me). Laat ze dat gerust op de aankomende Acoustic Tour brengen: het dak gaat eraf, maar voor dit  album hadden misschien wat spannendere keuzes gemaakt kunnen worden, toch?

Om het met de woorden van één van Jim Kerr’s ex-vrouwen te zeggen; Don’t Get Me Wrong! (een nummer van Chrissie Hyndes band The Pretenders, uit Get Close van 1986). Acoustic is een prima album. Zoals bewezen op de Big Music-tour staat The Americanook naakt als een sterk gefundeerd huis, See The Lights wil ik vanaf nu liefst alleen nog in de unplugged-versie horen, de zoetgevooisde stem van KT Tunstall tilt Promised You A Miracle naar een nieuwe hoogte, natuurlijk zingt ook Kerr verdienstelijk.

Ook sterk: Glittering PrizeSomeone Somewhere in Summertime en zeer zeker Chelsea Girl, misschien wel de enige niet zo voor de hand liggende Simple Minds-song op dit album. New Gold DreamWaterfront en Sanctify Yourself klinken ook best goed, maar dit zijn nét die nummers die het best tot hun recht komen in hun full power-opzet bedenk ik me dan. Liever elektrisch.
Acoustic is zonder meer een uitstekend  album, maar bevat weinig tot geen verrassingen. Of toch. Voor het absolute hoogtepunt van de plaat moet je wachten tot het allerlaatste nummer. Simple Minds brengen een ronduit schitterende cover van Richard Hawleys Long Black Train. Slik. Kippenvel! Jim zingt dit prachtig, meer van dit jongens!
En dat wil niet zeggen dat ik om meer covers bedel, het ondermaatse Neon Lights uit 2001 indachtig. Maar waarom niet wat meer durf: misschien een aantal songs uit Street Fighting Years (1989), zeker de titeltrack, of bijvoorbeeld This Is Your Land of Let It All Come Down lenen zich perfect voor de unplugged-behandeling, die eerder live gebrachte versie van Home (2005), of beter nog Space uit het ‘verloren’ album Our Secrets Are The Same (1999). Enfin: elke Simple Minds-fan weet vast nog wel nummers te bedenken die Acoustic tot een echt spannend album hadden kunnen maken.

Wanneer Jim Kerr en Charlie Burchill, met een verder wat gewijzigde line-up, straks de hort op trekken hebben ze nog ruimte in de set, plaats voor  vast meer dan de twaalf nummers van het album: benieuwd of we dan live wat fijne onverwachte juweeltjes gaan krijgen. Laat ons hopen. Alleszins, ze zullen wederom, zoals steevast hun sterke live-reputatie waarmaken.  Ambiance verzekerd, ook akoestisch.

Waarom zou je Acoustic kopen?
Omdat het album wel laat wel horen hoe de Simple Minds-hits overeind blijven, teruggebracht tot hun essentie en eenvoud, akoestisch in alle kwetsbaarheid. Natuurlijk moet je het album kopen, al was het maar omwille van See The LightsChelsea Girl en die cover van Long Black Train!

Acoustic is uit bij Caroline Records. Simple Minds spelen op 12 en 13 mei in het Kursaal in Oostende en op 15 mei in de Bozar in Brussel. Er zijn nog enkele tickets beschikbaar, al zijn die aan de prijzige kant.

Simple Minds Facebook

Simple Minds Website