Home ReviewsAlbum Reviews SIMON BONNEY – Past Present Future (PIAS)

SIMON BONNEY – Past Present Future (PIAS)

De betweter uithangen is nooit een goed idee, maar in het geval van het Australische Crime & The City Solution vegen we daar eens vierkant ons gat aan. Een legende die jammer genoeg door bijna niemand gekend is, want mochten de kaarten anders op tafel hebben gelegen dan waren ze minstens even beroemd als pakweg The Triffids of The Birthday Party.

Met deze laatste is er trouwens een link, want vanaf 1985 zaten zowel Mick Harvey als Rowland S. Howard (voor hij These Immortal Souls oprichtte) in de line-up. De enige constante in deze pop noir band was Simon Bonney, een man die (wellicht door zijn baritonstem) meermaals (hoe kan het ook anders) met Nick Cave werd vergeleken.

Crime & The City Solution moest het vooral stellen met de mooie woordjes van de critici en de liefde van een paar fans. Bonney begreep dat hij met zijn muziek geen brood op tafel kon brengen, en kort na het uitkomen van de cultfilm Wings Of Desire van Wim Wenders in 1987 waarin de groep te zien was, trok Bonney de stekker uit Crime & The City Solution, en woonde hij samen met zijn echtgenote Bronwyn Adams in Los Angeles. Tegenwoordig kan je hem in Thailand vinden…

De liefde voor de muziek is er altijd gebleven, want 23 jaar later nam de band in Detroit het comeback-album American Twilight op, ook al bleef Bonney bewust uit de spots. Tussendoor maakte hij ook twee soloplaten: Forever uit 1992 en Everyman uit 1995. Beide platen verschenen op MUTE, en ook voor Past, Present, Future stapte Bonney richting Daniel Miller.

De titel van de plaat dien je zeer letterlijk te nemen, want het gaat om een compilatie die getrokken is uit de twee solo-albums, aangevuld met wat nieuw materiaal. En ook al denkt Bonney niet dat er een kans is dat hij het oude rock ’n roll-leven zal her oppikken, blijft het idee om twee albums (een akoestische en een elektrisch gespeelde) uit te brengen in zijn hoofd spoken. Wanneer weet de Australiër niet, maar Past, Present, Future is een prachtbewijs dat je de man muzikaal nog niet moet afschrijven.

Hoewel gelukkig getrouwd (dat beweert hij toch in interviews) straalt Simon het imago uit van de loner. Bluespop die dicht in de buurt komt van Mark Lanegan, en het is niet geheel ontoevallig dat hij enkele shows met hem in de VS speelde.

De vraag rijst natuurlijk of je die compilatie in huis moet halen als je de twee originele cd’s al in huis hebt, en bovendien is het merendeel van de songs getrokken uit Everyman. Toch wel vinden we, want naast een cover van Duchess van Scott Walker (geen lijkenpikkerij, want Bonney wist niet eens wie hij was toen hij deze song opnam) staan er ook een paar songs op uit Eyes Of Blue. Dat is het derde solo-album dat hij in de 90’s opnam opnam, maar nooit is verschenen. Ook vind je op deze verzamelaar Everyman in één song terug, want op het originele album is dat opgedeeld in drie stukjes en over de hele plaat verdeeld.

Wellicht is dit wederom parels voor de verstandige zwijnen, maar deze laatste hebben ook recht op hun voeder.