Home ReviewsAlbum Reviews SHOWSTAR – Soft Apocalypse (Eigen Beheer).

SHOWSTAR – Soft Apocalypse (Eigen Beheer).

Een mysterieuze afbeelding van een pestdokter (Dr. Schnabel) die een onweerstaanbare nieuwsgierigheid uitlokt, het is weinig bands gegeven. Soft Apocalypse is het vijfde album van deze creatieve Waalse band die tot nu toe weinig bekendheid heeft in Vlaanderen. Showstar speelde in hun begindagen (eerste release in 2001) alternatieve rock met een post-punkgehalte.

De band is sterk geëvolueerd en presenteert hier een zéér gevarieerde mengeling van indie, shoegaze en krachtige pop. Het viertal wringt zich doorheen alle mogelijke sferen heen. Vanaf de eerste (instrumentale) track valt het snavelmasker af en duwt men de luisteraar in de geheimzinnige wereld van de band. De riedelende bij momenten knagende en slordige gitaarsound galmt verslavend. Christophe Danthinne, die naast de zang nu ook de gitaar op dit album voor zijn rekening neemt, klink als een mengeling tussen de jonge Ian Brown (The Stone Roses) en Jonathan Pierce, zanger van de Amerikaanse band The Drums.

Tussen de donkere en cynische sferen door, komt er af en toe een lichte vorm van hoop opborrelen. De muziek krijgt hierdoor een iets speelser karakter en wordt daardoor wat toegankelijker. De muzikanten kneedden hun invloeden en ervaringen tot een verrassend artistiek stukje muziek. De complexe klanken kregen extra kleur door lichte toevoeging van piano en synths. Showstar klinkt voor een Waalse band zéér Brits. Vooral met de gitaardeuntjes op Lunatic en Fake News, komt die typische Britse indie sound (o.a. Bombay Bicycle Club) naar boven.

Showstar dat is: een cover zonder naam, eigenzinnige gitaren, een dromerige melancholische stem, donkere baslijnen, strak drumwerk en hedendaagse teksten verpakt in een balsturig kleedje. Labelen hoeft voor hen niet. Sommige muziekliefhebbers nemen gewoon een plaatje mee afgaande op de cover. Showstar hoort bij de bands die je zonder klank en zang te horen, blindelings mag aanschaffen. Bij de digitale download zit er ook een bonus track (Self Made Man). Hopelijk komt Soft Apocalypse ook fysiek uit. Deze release verdient dan ook alle aandacht. Dit is Belgische indie met een grote I.