Home ReviewsAlbum Reviews SEVERAL WIVES – Göldi Fell (Gizeh Records)

SEVERAL WIVES – Göldi Fell (Gizeh Records)

“Verschillende vrouwen liggen in de donkere hoek van een kamer. Schilderijen gescheurd, vergeten tegen de muur. Dode ritmes sijpelen door de vloer. Alles is moe. Alles is vervaagd.” Zo introduceert Several Wives zichzelf en lanceert het album Göldi Fell: een eerste uitgave bij Gizeh Records, maar in 2017 brachten ze al een eerste tape Arms Tight Black uit bij het label Tombed Vision. Verder blijft – buiten het feit dat het om een Brits project gaat – alle info hierover nogal verscholen. Onverhuld brengen ze met dit album een bad vol zwart geruisd bloed, waar je alleen maar psychisch verstoord kan uitkomen… Donkere romantiek die al je bestaande én imaginaire demonen in een magistrale orkestratie naar boven haalt.

In één diepholle sound dompelt Introduction je, alsof het die eerste levensadem is die je tot je neemt, wanneer je in een zeer, maar dan ook zeer trieste wereld geboren wordt. Rondspokende galmen en snaren, die snijdend daaromheen gespannen worden, introduceren Her On The Phone, waarna de soundscapes voller en grootser uitgerokken worden, de snaren strakker aangespannen worden en de gongslagen en klankschalen steeds intenser klinken. That Dream You Had wordt gedragen door droge houtblazers die treurig melodisch kreunen onder doffe ritmeslagen. Sierlijk, een duister (maar niet-theatraal) Carmina Burana-gehalte met zich mee dragend.

In het spookachtige Chamber Rode daarentegen, krijgen we geluiden die duidelijk verwijzen naar een levend organisme dat dreigend op ons af komt. Zwaar, met koperen blazers die af en toe een schetterende toets toevoegen. Titeltrack Göldi Fell klinkt lichter verteerbaar met zachte, warme strijkers en een lichte, heldere sound, hoewel de dreiging niet veraf blijft. Licht flakkerend, aanwakkerend… en grotere proporties aannemend in holle klanken die rijk opgevuld worden.

In Our Man, Salomé lijkt kwaadheid zich een weg te vreten tussen een eerder chaotische hypnotiek van krampachtige ritmes, snaargedreun en een bijna irritant getik van de tijd. Strijkers nemen het voortouw in The Blinding Of Delilah: breed uitgesmeerd, wild triggerend, spannend snijdend, niets ontwijkend en naar het einde toe snerpend kwetterende chaos verklankend. That Other Dream You Had klinkt breekbaar. De eenzaamheid is voelbaar in de trillingen en sterft uit in donkerzoemende hartslagen, terwijl afsluiter Confession Ballad Five lijkt te schreeuwen, onderdrukt onder diezelfde eenzaamheid.

Of je nu als enige vastgebonden zit in een eenzame donkere kamer of gezellig onverzadigbaar onder een fleecedeken met verschillende vrouwen tegelijk in je eigen veilige cocon ligt: dit donker en verontrustend avant-garde drone-album zal sowieso oncomfortabel aanvoelen en blijven nadraaien, lang nadat je de cd-speler uitschakelde. Oneindige schoonheid schuilt in bodemloze duisternis in dit bedorven geluidskunstwerk, dat alle conventies rond componeren durft doorbreken!

Göldi Fell kan je digitaal of op cd (gelimiteerd en handgenummerd) verkrijgen via Bandcamp of het label Gizeh Records, waarbij het album het achtste stuk is in hun ‘Dark Peak Serie’

Facebook / Soundcloud

Onderkant formulier