Home Reviews PURE PILGRIMS – Perfumed Earth (Flying Nun Records)

PURE PILGRIMS – Perfumed Earth (Flying Nun Records)

by Bjorge Meulemeester

Purple Pilgrims is een zusterduo uit Nieuw-Zeeland. Hun eerste album Eternal Delight was gevuld met bijna evangelische polytone zang en veel atmosferische en experimentele klanken. Het tweede album Perfumed Earth wijkt niet af van dit smaakvol recept, maar verbetert enkel waar ze al goed in waren. De productie is beter, de instrumenten worden gerichter gebruikt en op muzikaal vlak staan ze een stuk steviger in de schoenen. De nieuwe plaat is teder en lief en bezingt onderwerpen zoals liefde en vertrouwen op een betoverende manier.

Pure Pilgrims (c) : Olivia Renouf

Waar de zussen Clementine en Valentine hoofdzakelijk in uitblinken is hun hoge gezang dat ze niet alleen goed laten samenwerken met elkaars stemgeluid, maar ook met de vele verschillende instrumenten die ze gebruiken om die stemklank aan te vullen of soms volledig te laten overnemen. Zo volgt de bas in Sensing Me de stem in de strofes wat een groot contrast creëert in toonhoogte, terwijl het refrein er een veraf klinkende distorted gitaar bij krijgt. De pure stem blijft wel heel het nummer dragen. Delphiniums in Harmony/Two Worlds Away daarentegen is een zweverig tussenstuk waar geen woord in gezegd wordt, maar waar een saxofoon erin slaagt om een zeer gelijkaardige sereniteit teweeg te brengen. Het hele album neemt geen enkele pauze van de tedere en liefdevolle sound; het album beluisteren is een pauze op zich.

Dit experimenteel dreampop album valt te beluisteren vanaf 9 augustus op je favoriete streamingsite en muziekschijf naar keuze.