Luminous Dash BE

PER STORBY JUTBRING – Tenants Of Misty Mansion (According To The Landlord) (HOOBS Records)

Het nieuwe album van Per Storby Jutbring Tenants Of Misty Mansion (According To The Landlord) onthult een nieuwe ontdekking binnen de astronomie: een levensvatbare expoplaneet omgegeven door waterdamp buiten ons zonnestelsel. De muziek daagt je uit op te gaan in de mist, waar één wetmatigheid geldt: er is zoveel meer dan we kunnen zien met het blote oog. Alles is frequentie.

De rechtdoorzee sporen worden gewist. De aanwijzingen die je vindt zijn ambient, minimalisme, neoklassiek, lofi, hifi met Barokke toetsen. Vrij qua interpretatie, vormelozer, het gaat om de sfeer en de stemming die het oproept, het raken van gevoelige snaren. Elders lezen we verwijzingen naar Michael Nyman, Peter Greenaway en Philip Glass. Voeg daar ook Nala Sinephro, Ludovico Einaudi, Roberto Musci, Mort Garson en Mohamad Fityan aan toe. Een veelbelovende start maar we komen uit op een dood spoor. Deze aanwijzingen zijn niet genoeg om dit album te doorgronden.

© Kitty Störby Jutbring

“The case is open. Examine the badrooms, DM library, the fragil few, that translucent swell of the attic, the eternal longing of a perfect garden, the secret society, daydream departure, poodle riot, the squatter, as you left it, kepchain sleep, swan shaped kite.”

Per Storby Jutbring is een man van middelbare leeftijd uit Zweden. Een muzikant, zanger, bandoneonist en componist. De charismatische leider van de band New Tide Orqestra. Het gloednieuwe album Tenants Of Misty Mansion (According To The Landlord) is zijn derde, uitgebracht door het onafhankelijk Zweedse label voor jazz, improvisatie en experimentele muziek: HOOB Records. Het bestaat uit dertien liedjes. Op dit album hoor je the Stockholm Studio Strings, een strijkorkest gedirigeerd door Erik Arvinder met cellisten Johanna Dahl (New Tide Orquestra), Johanna Sjunnesson (Swe Radio Symphony Orchestra) en Malva Quartet. Zijn discografie bestaat daarnaast uit soundtracks voor films zoals Shepherds of the Earth en Tore. De thema’s van deze films laten horen dat Per Storby Jutbrings melancholische muziek de kwetsbaarheid van de mens en van planeet aarde kan dragen. Daarnaast heeft hij reeds meegewerkt aan theater en visuals.

Zijn muziek verbindt micro- en macrowerelden. In zijn album hoor je implosie en expansie, kleine details en het grote plaatje, van een molecuul tot de ruimte, van de menselijke psyche tot de immense, grenzeloze omgeving, vreugde en verdriet, geboorte en dood. De geluiden kunnen opgenomen zijn in de ruimte, van onder water, van in een lichaam, hoog in de atmosfeer, in een groeiende cel. Alsof er iets ontkiemt en je bestaan aanraakt, met je hart spreekt.

Je zweeft tussen een muzikale en meditatieve ervaring. Conceptueel doet het denken aan Björks samenwerking met een natuurwetenschapper om kristallen te vertalen in frequenties. Hoor je toevallig ook de gelijkenissen tussen Solfeggio frequenties en zijn muziek?

Per Storby Jutbring brengt neoklassieke muziek en electro samen in een eigenwijze minimalistische synthese. Hij verwerkt stukken van analoge synthesizers, kerkorgels, uitgestrekte strijkorkesten en veldopnames.

Laten we eindigen met gesloten ogen, schenk aandacht aan je ademhaling en hartslag, zet zijn muziek op, luister hoe je hartslag en ademhaling ermee synchroniseert. En als je even niet weet waar je plek is op deze planeet, beeld je dan in dat je kunt vliegen overheen alle landschappen of dat je kunt reizen naar een andere planeet vol ontluikende wonderen.

Facebook InstagramWebsite

Mobiele versie afsluiten