Home ReviewsAlbum Reviews PARSNIP – When The Tree Bears Fruit (Trouble In Mind Records)

PARSNIP – When The Tree Bears Fruit (Trouble In Mind Records)

by Patrick Van Hauwaert

Wie voor het eerst naar Parsnip luistert vraagt zich zondermeer af of hij toch toevallig niet in de verkeerde sectie van de muziekwinkel binnengewandeld is. De kinderafdeling van de megastore zou nog het best passen bij deze denk je dan luidop. Parsnip klinkt jong, speels, fris en jawel infantiel. Maar dat is maar schijn. De muziek van deze vier Australische vrouwen klinkt precies zoals de muziek van Syd Barret of the Beatles tijdens de psychedelica periode in de jaren zestig. Dat hun teksten soms niet meer zijn dan een paar verzen uit een kinderboek nemen we er graag bij. En om eerlijk te zijn, de teksten van de Beatles zijn ook niet direct kandidaten voor een Pulitzerprijs.

Muzikaal klinken ze zoals de eerder genoemden maar op Lighthouse Reaction hoor je toch redelijk wat Martha and the Muffins door sijpelen en op Rip Off neigen ze zelfs richting surf. Waarmee we maar willen zeggen, met Parsnip kan het echt alle kanten uit.

Dat de liedjes en teksten soms niemendalletjes zijn, kan de zangeres geen moer schelen. Ze speelt graag met woorden, kinderlijke rijmpjes en het past ook allemaal in de DIY en punk attitude waarmee ze zo graag uitpakken.

De dames zijn ook redelijk ambitieus want deze When The Tree Bears Fruit krijgt niet alleen een wereldwijde distributie, ze hebben ondanks het feit dat ze nog maar zelden buiten Melbourne gespeeld hebben, ook plannen om de wereld rond te trekken met hun nieuwe telg. Of ze tot hier gaan geraken weten ze zelf nog niet, maar als je verlegen zit om een goed moment en nood hebt en wat optimisme, dan is deze When The Tree Bears Fruit van Parsnip alvast het juiste medicijn. Het elf nummers tellende debuut duurt maar net iets meer dan 30 minuten, het zijn dertig vrolijk klinkende minuten die je meteen op weg helpen naar een betere dag.

Mr Blue Boogie.