Home ReviewsAlbum Reviews ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO – Let’s Play (Two Girls & A Goat) (Out Of Line)

ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO – Let’s Play (Two Girls & A Goat) (Out Of Line)

by Wout Meganck

Let’s Play (Two Girls & A Goat). Dat is de titel van de nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio. Mocht je nog nooit van de band hebben gehoord, zal het wellicht geen naam zijn die je gemakkelijk zal kunnen onthouden.

Ordo Rosarius Equilibrio (voor sommigen kortweg ORE) is een Zweedse band uit de gothic scene. Naar eigen zeggen brengen ze sexy neofolk. Het sexy gedeelte verwijst naar de nogal expliciete teksten en dito clips waar de band bekend om staat. Waar neofolk op slaat hebben we het raden, maar we gaan ervan uit dat ze het hebben over die paar vioolstroken en de piano die wat doen denken aan de medieval-stijl, ook populair bij de goths.

Er is hard en lang gezwoegd aan het nieuwe album. Zeven jaar om precies te zijn. Frontman Tomas Petterson noemt het album zonder omwegen een meesterwerk en zelfs een requiem: “It’s my white whale. And finally, 7 years after its genesis, with numerous interferences and surprises in between, it is ultimately finished.“ De onderbrekingen waarover hij het heeft zijn de ep Songs 4 Hate & Devotion uit 2010 en het album Vision:Libertine die in 2016 uitkwam. Het moge duidelijk zijn, het is net alsof hij deze platen als minderwaardig ziet.

Eerlijk gezegd horen we niets bijzonders op deze nieuwe. Elke song kan je voor een andere inwisselen. De opbouw is steeds van hetzelfde laken een broek en zit telkens vol pathos: theatrale strijkers, een piano, een doffe beat en een donkere zware stem die poëtische teksten opdraagt en daarbij ook wat zingt.

Als het de bedoeling was van Ordo Rosarius Equilibrio om hiermee de saaiste release van het jaar te brengen dan zijn ze daar met verve in geslaagd. De schunnige teksten en filmpjes lijken alleen maar als doel te hebben om deze muziek op de playlist van een seksclub te krijgen. Het artwork en de bijhorende seksspeeltjes zijn te belachelijk voor woorden en lijken niet meer dan een poging om de aandacht af te leiden van de muziek die getuigt van totale bloedarmoede. Geen aanrader.