Home ReviewsAlbum Reviews NINE INCH NAILS – Not The Actual Events (Eigen Beheer)

NINE INCH NAILS – Not The Actual Events (Eigen Beheer)

by Luminous Dash

Ruim een jaar geleden tweette Trent Reznor al over de komst van nieuw Nine Inch Nails-materiaal, en net op de valreep van 2016, kwam het verlossende nieuws in de gedaante van Not The Actual Events:  een ep van 21 minuten waarop vijf nummers staan.

Ik ben NIN-liefhebber van het eerste uur, eind jaren tachtig maakte ik kennis met industrial, en dus ook met het debuut Pretty Hate Machine, ik was meteen verkocht. Dit was muziek die niet bekrompen was, dit had niet de, “als het synthesizers gebruikt is het geen muziek”-houding die ik gewend was uit de metalscène, maar het had wel de vette gitaren en de agressie van metalmuziek waar ik zo van hou.

In de jaren 90 bereikte Trent Reznor zijn ultieme artistieke piek. Niet alleen de NIN releases (Broken/Fixed, The Downward Spiral, Further Down The Spiral en The Fragile), maar hij produceerde ook de eerste twee albums van Marilyn Manson, en de soundtracks voor Natural Born Killers, Lost Highway en de videogame Quake. Stuk voor stuk releases die ik nog steeds, twintig jaar na datum tot mijn favorieten reken.

Nadat begin deze eeuw diverse problemen met recordlabel Interscope de kop op staken, heeft NIN in mijn optiek niet veel noemenswaardigs meer uitgebracht. Maar Reznor zelf heeft niet stilgezeten, en mede door zijn intensieve samenwerking met regisseur David Fincher staat zijn naam voortaan synoniem met soundtracks van zeer hoge kwaliteit. Tevens zag in 2009 zijn zijproject How to Destroy Angels het licht, en ook hiermee zijn enkele releases uitgebracht. In 2013 verscheen Hesitation Marks, het eerste Nine Inch Nails album sinds lange tijd op een major label: Columbia Records.

Na Hesitation Marks waren er weer diverse omzwervingen richting de soundtrack en videogame. En nu komt hij met Not The Actual Events op de proppen. Een nieuwe NIN release die in eigen beheer is uitgebracht.

Not The Actual Events werd op 16 december door Reznor aangekondigd, en tegelijkertijd stonden de pre-orders samen met enkele vinyl re-releases van ouder klassiek materiaal uit de jaren negentig  op de NIN-website. Volgens Reznor is de nieuwe een harde en rauwe plaat, “het is materiaal wat gewoon uit ons systeem moest”, vermeldde hij in een online interview. En voor een paar dagen had ik de hoop dat we misschien wel eens terug zouden kunnen keren naar de hoogtijdagen van Broken. Want harder, rauwer en agressiever dan op Broken klonk Nine Inch Nails helaas nooit.  Vol verwachting zette ik dan ook in mijn studio de WAV files op, die netjes een dag voor de officiële release in mijn Dropbox verschenen.

Qua opbouw en songstructuur durf ik de vergelijking met Broken maken, zeker op openingstrack Branches-Bones wel maken, maar helaas duurt deze track maar anderhalve minuut. Dear World heeft  een hypnotiserende synthesizerlijntje, maar gaat qua stijl alweer meer terug richting Hesitation Marks. Op de overige drie tracks, She’s Gone Away, The Idea Of You en Burning Bright (Field On Fire) komt ten dele het oude, vertrouwde NIN-geluid terug. Er wordt flink gebruik gemaakt van gitaren, maar ook de sferen, drones en pads die je veelvuldig in zijn recente soundtracks kan horen, komen hier voorbij. De zang vind ik niet op alle nummers even sterk overkomen. En af en toe bekruipt me het gevoel dat Not The Actual Events een vluggertje is.

Desondanks dat is Not The Actual Events een goeie ep, die wat mij betreft zeker wat langer had kunnen duren. Zeker wanneer je bedenkt dat de vinylversie van deze EP, maar aan een zijde bedrukt zal zijn. Er had dus makkelijk wat meer materiaal op gepast. Ook had Ik deze recensie eigenlijk pas willen schrijven wanneer ik het vinyl in huis had, maar dat gaat dus niet zo snel gebeuren. Aangezien de grote drukte bij de vinylperserijen wordt het vinyl volgens de distributeur pas in de lente van 2017 afgeleverd. Balen en falen dus, zeker bij een grote naam als Nine Inch Nails verwacht je toch wel dat ze alles echt goed op orde hebben voordat ze iets uitbrengen, ook al is dit in eigen beheer. Op deze manier komt het geheel meer over als een soort van undercover crowdfund, en dat geeft Not The Actual Events een nare bijsmaak, voor mij toch.

MARC HUPKENS