Home ReviewsAlbum Reviews NILS FRAHM – Encores 2 (Erased Tapes)

NILS FRAHM – Encores 2 (Erased Tapes)

by Yoeri Fransens

Na de opnames van All Melody (2018 – Erased Tapes) zat Frahm met een stapeltje nummers die niet allemaal op een album pasten. Geen betere oplossing dan deze op het publiek los te laten via ep’s. Na Encores 1 (2018 – Erased Tapes) krijgen we nu Encores 2, een bundeltje nummers met een meer ambient feel.

Voor de duidelijkheid, de achtergrondruis is niet uw tinnitus die opspeelt, het is een sfeerverhogend element in Sweet Little Lie. De ruis samen met de simpele melodie van het nummer maakt het een zeer filmisch nummer, de ruis herinnerde ons aan de zee en het strand. Naarmate de melodie wordt uitgewerkt, wordt ook je persoonlijke film meer gedetailleerd. We gaan naadloos over naar A Walking Embrace, de melodie wordt melancholischer. We worden van het strand geplukt en op een regenachtige dag achter een raam geplaatst.

De brede synthesizer klanktapijten uit Talisman zorgen voor een heel andere sfeer en zijn eigenlijk de intro naar de 12-minuten durende epiloog Spells. Het album neemt hier een heel andere wending, van neo-klassieke pianomuziek naar techno. Dit lange nummer gaat zeker niet vervelen, daarvoor is Frahm duidelijk een te sterke componist. Je hoort hier ook goed echo’s van de elektronica grootmeesters.

Encores 2 is een prima album om eens goed bij te gaan zitten, staan, liggen, hangen en je te laten meeslepen in de sfeer die het oproept.