Home ReviewsAlbum Reviews NEON ELECTRONICS – Apollo (DancedelicD/Wool-E Discs).

NEON ELECTRONICS – Apollo (DancedelicD/Wool-E Discs).

Toen muzikale hyperactiviteit zich verzamelde, moet het zijn weg gevonden hebben in de persoon van Dirk Da Davo. Jarenlang was hij de muzikale wederhelft van TB Frank bij The Neon Judgement, één van onze Belgische pronkstukken wat betreft pionierswerk binnen de EBM-scene. Dirk Da Davo’s project Neon Electronics, waarmee hij in 1999 startte, hoeft daar niet voor onder te doen.

Met wat ooit als een zijproject werd aanzien, staan Dirk Da Davo (zang en gitaar) samen met Glenn Keteleer (a.k.a. Radical G, elektronica, zang) en Pieter-Jan Theunis (bas) er stevig als Neon Electronics. Hun ep Mondriaan was een sterke aankondiger voor het album Apollo dat op 12 april digitaal verschijnt bij DancedelicD, en op cd in coproductie tussen DancedelicD en Wool-E-Discs.

Het album opent met twee nummers die we te horen kregen op de ep Mondriaan. Bij het instrumentale El Barranco slaan de elektrodrums meteen in een traag maar uitdagend ritme diep in. Repetitieve geluiden en beats slepen je mee in een tantrisch klinkende trip. Triggerende gitaren brengen spanning, waarin toch ook sprankels hoop te horen zijn. Volle, diep wasemende elektroklanken bedden zich in een industrial ondertoon in Follow Your Dreams, terwijl opzwepende beats je meedrijven in een koortsige vastberadenheid om onze dromen te verwezenlijken.

De drijvende ritmes en diepdonkere bassen in Invisible Man dringen de noodzaak op van het verschijnen van die onzichtbare… Een erg sterk nummer. Diezelfde hoogdringendheid is voelbaar in Energy X, een uptemponummer met een hoge dosis nervorsiteit. ‘Il fuit de réagir avec une énergie explosive!’

Mondriaan, de titeltrack van de ep die Apollo voorafging, neemt je mee in een gedrevenheid die besluit met een chaotisch, explosief einde, dat op zo’n sterke manier muzikaal gekaderd is, dat enkel Da Davo hier probleemloos mee wegkomt.

More klinkt met zijn afgemeten beats en strakke sounds een heel stuk cleaner en killer dan het voorgaande nummer Mondriaan. Noisy, vrij eentonige vocals maken het nummer daarom niet eentonig, want samen met de ‘bleeps’ en de synths zorgen ze voor een spanningsveld tussen instrumentale symmetrie en muzikaal anarchisme.

In Off Da Hook klinken uitgerokken synths over straffe ritmes heen. De vocals worden er met grauwe hardheid, dan wel met lichte ironie overheen gestrooid. Het verstoorde hartritme in de volgende track moét dat van Schizofrenic Freddy wel zijn… een héérlijk nummer met een sterk aparte gitaarsound.

TV Treated, een Neon Judgement-nummer, vind je hier in een live-opname uit 2018. Pulserende beats, scheurende gitaren en scherpe vocals maken deze tot alweer een zeer mooie versie van een hit die ons na 30 jaar nog steeds wild dansend in trance kan brengen. Het instrumentale kunstwerk Dusty Road … ook dít is waar Neon Electronics voor staat, wanneer geluiden zich opbouwen tot een sound die je licht verbijsterd achterlaat.

Apollo brengt Dirk Da Davo met een uitgesproken eigen stem en wil onze eigen stem aanwakkeren: eentje die je moet volgen en vooral moet laten horen. Een belangrijke, actuele boodschap: “Laat je niet in slaap wiegen door de opium van de media. Er móet gereageerd worden, met de ogen wijd open.”

Het album Apollo is een monolithisch geheel van nummers, elk doorleefd met een eigen elektroziel. De bassen drijven de songs vol ongemakkelijke waarheden en passie resoluut vooruit in de richting van de kim, waar hoop en geluk binnen handbereik lijken te liggen. Dat Apollo een ijzersterke industriële elektroplaat is, is in elk geval geen fake nieuws!

Op 12 april kan je naar het releaseconcert van Apollo. Je kan Neon Electronics en Simi Nah (releaseparty en tevens laatste concert!) dan live zien op 10 jaar Wool-E Shop in De Kreun in Kortrijk.

Facebook Neon Electronics / Facebook DDD