Home ReviewsAlbum Reviews MY BABY -Live! (Prehistoric Rhythm Records) –

MY BABY -Live! (Prehistoric Rhythm Records) –

by Wout Meganck

Wereldberoemd in Nederland en ver daar buiten, maar in België bijna geen airplay te krijgen en zelfs genegeerd: dat is het lot van het sympathieke MY BABY. Hun dansbare bluesvoodoosfeermuziek lijkt  hier helemaal niet aan te slaan, een spijtige zaak.  Vorig jaar in de AB club waren we er getuige van dat indien je je openstelt het zo goed als onmogelijk is om stil te blijven staan.

De albums van MY BABY zijn telkens een aflevering in het feuilleton dat de Nederlanders vertellen rond hun imaginaire muze. Een wat artificieel proces maar voor hen wel een manier om telkens hele mooie klanken en dansbare ritmes uit hun mouwen te schudden. De sfeer van de liveperformances kon je tot nog toe dan ook enkel bij hun optredens ervaren. Daar kan nu verandering inkomen want de band heeft een nieuw album uit dat Live! heet.

De nummers die aan bod komen zijn een toepasselijke bloemlezing van hun 4 studioplaten. De nummers zijn veel potiger en ritmischer dan in de originele versie, een aantal hadden we niet meteen herkend : Uprising en Seeing Red , beide uit Shamanaid  (2015).

Dit album is ondanks de titel niet echt een live-opname, wel een herwerking van oudere nummers, op een manier zoals ze die live doorgaans brengen. De band trok daarvoor in een studio in Amsterdam en daagde zichzelf uit om die  livesound en ervaring in te blikken. Velen probeerden dit ook al voor hen, maar vaak blijft het dan bij een poging. Bij deze Live! lijkt dat wonderwel gelukt. Live lijken ze bijna naadloos van het ene hoogtepunt naar het andere door te schakelen met bezwerende muziek en dat is net wat we hier ook ervaren.

Deze plaat is dus een ideale voorbereiding voor hun optreden in Trix op 12 december. Als deze sound je wel wat zegt dan moet je toch ook nog eens gaan kijken want de bijhorende lichtshow is een onbetaalbare aanvulling die je alleen maar kan ervaren als je er écht bij bent. In Trix zullen ze ongetwijfeld ook hun nieuwe single brengen. Die heet Everything en is gemaakt voor de Nederlandse politieserie Baantjer.