Home ReviewsLuminous Gold Music from the motion picture Pulp Fiction (MCA Records)

Music from the motion picture Pulp Fiction (MCA Records)

by Rudi De Bleser

Pulp Fiction, het meesterwerk van Quentin Tarantino uit 1994 wordt dit jaar 25 jaar, en dus geldt hetzelfde voor de soundtrack. Het is dé Amerikaanse misdaadfilm, gebaseerd op een verhaal van Tarantino en Roger Avary.

John Travolta, Samuel L. Jackson, Bruce Willis, Harvey Keitel, Amanda Plummer, Maria De Medeiros en Uma Thurman spelen de hoofdrollen.

Zed’s Dead, Baby.

De film combineert verschillende verhalen over het criminele Los Angeles in een geniale tijdreis en mindtrip. De structuur en de verschillende perspectieven maken de film een postmodern meesterwerk. De titel verwijst naar de pulpmagazines, films en misdaadromans, die bekend waren voor hun geweld en de pittige dialogen. De film is misschien nog het meest markant door de ironische combinatie van humor en extreem geweld.

Pulp Fiction won de Palme d’Or op het filmfestival van Cannes in 1994 en met zijn nieuwe film Once Upon A Time In Hollywood probeert De Kin die stunt nog eens over te doen dit jaar. Pulp Fiction wordt alom beschouwd als Tarantino’s meesterwerk, met bijzondere lof voor zijn scenario, de prachtige dialogen en de voortreffelijke muziek.

De film heeft geen nieuw gecomponeerde soundtrack, maar Tarantino gebruikte een eclectisch assortiment cult classics. Hij is daarin zo goed dat er even erg wordt uitgekeken naar de soundtracks als de films zelf. Het sterkste voorbeeld is ongetwijfeld Little Green Bag van The George Baker Selection, een Nederlandse jaren ’70 groep die we alleen kenden van Una Paloma Blanca, maar die helemaal gerehabiliteerd werd door Reservoir Dogs.

Opvallende nummers zijn uiteraard Dick Dale’s vertolking van Misirlou, als openingstrack meteen onvergetelijk door de Honey Bunny dialoog. Tegelijk ook het definitieve surfgitaar nummer. De soundtrack bevat nog heel wat andere surfmuziek, voor QT “rock ‘n’ roll spaghetti western muziek”. Andere opmerkelijke nummers zijn Jungle Boogie van Kool & the Gang, Dusty Springfields buitengewone versie van Son Of A Preacher Man en natuurlijk Chuck Berry’s Never Can Tell als de danstrack voor de twistwedstrijd waar Vincent Vega en Mia Wallace aan deelnemen. Tenslotte heeft Urge Overkill er ook een hit aan over gehouden met een cover van een nummer van Neil Diamond begot: Girl You’ll Be A Woman Soon.

De soundtrack bevat ook dialoog fragmenten, waarvan de Royale With Cheese en natuurlijk Ezechiël 25:17 de bekendste zijn. Opmerkelijk weetje is dat alleen de passage “And I will execute great vengeance upon them with furious rebukes; and they shall know that I am the LORD, when I shall lay my vengeance upon them.” werkelijk uit het Oude Testament komt. De rest heeft QT erbij verzonnen, weliswaar op basis van oude kung fu mythen.

Onze tip: de beste nummers van deze en andere films vind je op de Tarantino Experience Take I, II en III. Bring out the gimp.