Home ReviewsAlbum Reviews MOLLY SARLE – Karaoke Angel ([PIAS])

MOLLY SARLE – Karaoke Angel ([PIAS])

by Wout Meganck

De Amerikaanse Molly Sarlé is in onze contreien vooralsnog een onbekende. Wie thuis is in de subcultuur van de Amerikaanse traditionele folk kan mogelijk al gehoord hebben van Mountain Man, een band waar ze in zingt. Met dat trio van engelenstemmen vertelt ze verhaaltjes in die typische meerstemmige a capella  stijl, in de VS hebben ze het over “honingzoete” of  “betoverende” liedjes. Ook Feist was helemaal weg van het trio en nam hen mee als achtergrondkoor op haar laatste tour. Dat Molly kan zingen staat dus wel vast. Minder geweten is dat ze ook hele mooie liedjes kan maken. Eerder dit jaar verschenen al de singles Human en This Close  en nu is er ook die volwaardige debuutplaat met een redelijk verrassende titel: Karaoke Angel.

Het is een klein wonder dat Molly’s plaatje er is gekomen want ze ambieerde eigenlijk een carrière als actrice. Die droom vlotte niet en ze ging daarover uithuilen bij Feist. Zij overtuigde Molly om zélf liedjes te gaan maken. Op de tour met Feist rijpten de songs die ze nu op haar debuut brengt. Tijdens de  opnames van de plaat ging ze door een relatiebreuk en om zich af te reageren ging ze af en toe wat zingen in een karaokebar, de sfeer in die bars vond ze zo geweldig dat ze er haar album naar vernoemde.

Al haar levenservaring heeft Sarlé aangewend om een aantal vertederend mooie autobiografische liedjes bij mekaar te schrijven. Naast de voornoemde singles vonden wij ook Almost Free over een ouder die hulpbehoevig is en beroep moet doen op zijn kinderen ongelofelijk mooi.

Sarlé blijft trouw aan haar roots van de traditionele gezangen maar ze doet er iets nieuws mee. Dit is het soort van muziek die tegelijk hard binnenkomt maar zalvend genoeg is zodat je je zorgen vergeet en helemaal zen achterblijft als die laatste noot is gezongen.

Concert: 14 september op LeffingeLeuren festival in Leffinge