Mattiel werd ontdekt door Jack White en mocht zo nu en dan een voorprogramma verzorgen voor zijn tour. Ze heeft helemaal geen evidente zangstem, maar ze werd onder andere door Jack White aangespoord om te geloven in haar eigen kunnen. In 2017 bracht ze een eerste plaatje uit. Dat plaatje had tot haar eigen verbazing echt wel veel bijval. Gaandeweg omringde ze zich met een steengoede band en klonk alles nog beter. In het BBC programma van Jools Holland, de toppop voor bands die het al maakten of het gaan maken, maakte ze een grote indruk.
Nu is er een tweede plaat Satis Factory. We kunnen je dit al meegeven: de plaat klinkt een stuk rijper maar even goed, misschien zelfs nét iets beter dan die eerste.
Rijper, want Mattiels stem wordt veel beter muzikaal omkaderd en ondersteund. De scherpe hoekjes zitten er nog aan maar het klinkt allemaal iets minder schel. Bij de eerste plaat was het hier en daar even slikken als ze de hoogte inging, en dat heb je eigenlijk niet op deze plaat. Op Satis Factory horen we een band eerder dan een solo-artieste. Er is de heel typische drum-gitaar-bas opstelling die je terugflitst naar een jaren 50 feestje, maar er is ook een extra hammondorgeltje dat een frisse wind doet waaien door het geheel. We moesten een beetje denken aan The Doors.
Luister eens naar Je Ne Me Connais Pas, een nummer waar ze, deels in het Frans, een klets in het gezicht van machomannen geeft. De videoclip is een mooi voorbeeld van de humor waarvan dit album bol staat.
Er staan twaalf nummers op Satis Factory maar die zijn echt zo voorbij want het tempo ligt hoog. De stilte aan het eind konden we moeilijk verdragen dus hebben we dit plaatje meerdere keren achter mekaar beluisterd om vast te stellen dat we het ronduit fantastisch vinden. Een favoriet nummer hebbben we niet, we zijn dol op elk nummer.
Op 15/07 staat Mattiel in de 4AD in Diksmuide – een dikke aanrader !