Home ReviewsAlbum Reviews MAGNAPOP – The Circle Is Round (Happy Happy Birthday To Me Records)

MAGNAPOP – The Circle Is Round (Happy Happy Birthday To Me Records)

by Hans Vermeulen

Geen idee of het hen al ooit iemand heeft voorgedaan, maar nineties-topformatie Magnapop uit Atlanta heeft haar nieuwe plaat een vervlaamste titel gegeven. Het feit alleen al dat ze na tien jaar radiostilte op de proppen komen met hun zesde plaat, is al voer voor discussie op zich. Feit is dat het kwartet een nauwe band had en nog steeds heeft met ons land. Als op een bepaald moment de puzzelstukjes in elkaar vallen zeggen we op Vlaamse wegen al gauw eens “de cirkel is rond”. Welnu, ook Magnapop zegt dit: The Circle Is Round. Een mooier eerbetoon aan ons land is nauwelijks denkbaar.

De band kwam in 2011 voor een benefiet terug samen op initiatief van bassist Shannon Mulvaney en het Cirkel is rond-verhaal komt tot uiting als de samenstelling van de plaat onder de loep genomen wordt. Change Your Hair was het allereerste nummer dat de leading ladies van de band, Ruthie Morris (gitaar) en Linda Hopper (zang) ooit schreven, en dit staat nu gewoon op dit album. Blijft de vraag natuurlijk of een nieuwe Magnapop wel hoekig genoeg is om een cirkel te vormen (jaja, denk hier maar eens over na). Kortom, was dit wel een goed idee?

The Circle Is Round gaan we evalueren aan de hand van de Magnapop-piramide. Drie hoeken, evenveel invalshoeken en soorten songs waarin de band ten tijde van Hot Boxing excelleerde. Dog On The Door is een complete dwarsdoorsnede van de perfecte R.E.M.-popsong uit de categorie Slowly Slowly. Geen greintje innoverend maar de rollende bas en de ronkende gitaren ademen de catchy ‘Magna Pop’ uit die de band met Open The Door (waar nu die hond dus staat) een monsterhit opleverde. Change Your Hair kon inderdaad zo op hun debuut-ep gestaan hebben en klinkt eigenlijk zoals Roos Van Acker dat in die periode ook deed met Eden. A Simple Plan en Need To Change varen dezelfde koers maar dit laatste nummer is in haar pure eenvoud en ‘poppy feel’ echt onweerstaanbaar. Morris excelleert hier met haar jankende Pixies-gitaar in heuse River Euphrates-stijl. Zo zijn ook Rain Rain en Disabled van een heel hoog popniveau. Fantastisch dat Hopper en Morris dit nog in hun mars hebben.

Hoogtijd voor de tweede pijler uit de Magnapop-piramide. Lay It Down was een joekel van een Afrekening-hit en presenteert de band in de snelle, grungy rockuitvoering waarin we ze geweldig vinden. Hier passen Super Size Me en What Can I Do in dat plaatje. Hoekige, snelle songs en per definitie geweldig. Magnapop kan natuurlijk niet losgekoppeld worden van het sfeertje dat 25 jaar geleden heerste met een flinke batterij aan wilde vrouwen die furore maakten. Wie volgende female fronted bands nog kent moet vandaag zijn grijze haren van een kleurtje voorzien: L7, Throwing Muses, Hole, Belly, The Juliana Hatfield Three, Elastica, Salad en Sleater-Kinney. We vergeten er hier gegarandeerd nog een 25-tal.

Het is vooral de poppy kant van Magnapop die op deze plaat herontdekt wordt, er wordt weinig gerockt en er is ook bitter weinig ruimte gelaten voor de derde sound die de band kenmerkte, eentje die we als de Get It Right-sound durven labelen.

Het slot van de plaat punkrockt en schuurt zoals we het willen. Rip The Wreck is niet echt een hoogvlieger maar doet wel deugd aan de nekspieren. Twee demo’s vormen eigenlijk de absolute hoogtepunten van deze plaat. Leo en Pretty Awful (daar hebben Blood Red Shoes héél goed naar geluisterd) waren een kwarteeuw geleden al kopstoten en doen het in demoversie ook. Een hevig spervuur aan ziedende gitaren doet ons echt wel heimwee naar vroeger krijgen. Zonder deze knallers overstijgt deze plaat niet het niveau van een leuke ep. Maar zelfs een leuke ep is méér dan we verwachtten.

Magnapops nieuwe plaat klinkt totaal niet als een nieuwe plaat en dat is maar goed ook. The Circle Is Round laat een band horen die er opnieuw plezier in heeft. We verwijzen naar Hot Boxing en Rubbing Doesn’t Help voor het serieuze werk, maar dit is toch een mooi voorprogramma.