Home Grensverleggers BRIAN ENO – Apollo: Extended Edition (Virgin)

BRIAN ENO – Apollo: Extended Edition (Virgin)

by Rudi De Bleser

Apollo: Atmospheres and Soundtracks was het negende solostudio-album van de Britse ambient grootmeester Brian Eno. Het werd uitgebracht in 1983 en was gecomponeerd, geproducet en uitgevoerd door Brian Eno, zijn broer Roger en Daniel Lanois.

Een uitgebreide editie van het baanbrekende album is nu uitgebracht ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de maanlanding van de Apollo 11. De speciale jubileumuitgave bevat het originele album, geremastered door Miles Showell, en een album met elf nieuwe, instrumentale composities, de soundtrack van For All Mankind.

In de liner notes, vertelt Eno dat hij lichtjes ontgoocheld was in de beelden van de landing van de Apollo 11 in 1969. Het mysterie en de grootsheid van dat evenement werden teniet gedaan door de lage beeldkwaliteit en een overmaat aan journalistieke prietpraat in een uptempo presentatie. Later werden de beelden ook uitgebracht als NASA stockfootage. Die versie van de film met de Eno-soundtrack werd in 1990 op VHS uitgebracht als For All Mankind (Apollo).

Moet je nu meteen naar de platenwinkel? Ja en nee. Ten eerste klonk het oorspronkelijk album al heel goed en de nieuwe remastering is niet erg spectaculair. In 2005 is er bovendien ook al eens een herwerkte versie uitgekomen. Dat neemt niet weg dat, na de Ambient 1-4 reeks, Eno met Apollo de definitieve space ambient sound definieerde. Dat werd dan uitgediept en uitgebreid met onweerstaanbare “alt.country in space”. Een geniale combinatie, met dank aan Daniel Lanois, wiens pedalsteel op de elektronische basis van Eno verbluffend goed werkt. Melancholie, ruimtelijke eenzaamheid en verlorenheid klonken nooit zo mooi. Deep Blue Day en Weightless zijn daar de perfecte illustratie van.

Het tweede album is natuurlijk al onmisbaar vanwege de elf nieuwe nummers maar ook omdat het voortbouwt op die old country waltz in space melodieën. Meer songs dan soundscapes, meer variatie ook. En prachtige klank! Voor de volledigheid: er bestaat ook nog een live uitvoering door Icebreaker met BJ Cole op pedal steel en er zijn ook enkele nummers te vinden op Music For Films III.

Eno heeft meestal ook nog een frisse filosofische kijk op de zaak. Vijftig jaar geleden begon het ruimte-avontuur en was iedereen er van overtuigd dat het een kwestie van jaren was voor we de eerste tekenen van buitenaards leven zouden waarnemen. Vandaag is het resultaat van dat onderzoek dat we wel een idee hebben van de oneindige grootte van het heelal, maar ook dat we nog geen enkel teken van leven hebben opgepikt. Van de 10 tot de 22e macht planeten waar leven mogelijk zou zijn is er maar 1 waar dat werkelijk het geval is: de onze.

We kunnen er maar beter wat voorzichtig mee zijn.